פעילות בעלי חיים


חזירון מסכן
החומרים: כרית קטנה עטופה בציפה ישנה (עדיף בצבע אחיד), קערת פרסים/ממתקים, מוזיקה
המשחק: משחק המתאים לילדים קטנים יותר.  לצפות את הכרית ולקשור את הקצוות בחוט. לצייר על הציפה פה ואף. לקשור את "צוואר" החזירון בסרט. אחד הילדים נכנס למרכז המעגל ומוסר את החזירון.  במרכז המעגל מונחת קערת פרסים/ממתקים. תוך כדי השמעת מנגינה/שיר החזירון מועבר בין הילדים היושבים במעגל. כאשר המנגינה/שיר נפסק/ת, הילד שאחז בחזירון אחרון אומר "אויק אויק" לוקח פרס מהקערה במרכז המעגל, מתיישב במרכז המעגל וחוזר חלילה.

 

משחק הקנגורו
החומרים: 2 כדורים קטנים (טניס)
המשחק:
לחלק את הילדים לשתי קבוצות. שני משתתפים משתי הקבוצות מקבלים כדור קטן (טניס או כל כדור אחר) אותו הם מחזיקים בין הברכיים. עליהם לנתר ניתורים של קנגורו על מנת לעבור מרחק מסוים ובחזרה. אם הכדור נופל, עליהם להרימו ולהמשיך לנתר. חבר השופטים בודק את הזמן. הקבוצה שעשתה את ניתור הקנגורו בזמן הקצר ביותר היא הקבוצה המנצחת.

 

מה השעה מר זאב?
המשחק
: המשתתפים בוחרים באחד הילדים להיות ה"זאב".  ה"זאב" עומד במרחק של 7-8 מטרים מהקבוצה, כשגבו מופנה אל הקבוצה. הקבוצה עומדת בשורה המסומנת בגיר או בסימון אחר. הקבוצה פונה אל הזאב בשאלה: "מה השעה מר זאב?" וה"זאב" עונה, לדוגמא: "השעה 10". הקבוצה צועדת 10 צעדים קדימה. וכך חוזר חלילה, הקבוצה שואלת וה"זאב" עונה מספר שלפיו צועדת הקבוצה קדימה. כאשר הקבוצה מתקרבת ל"זאב", הפעם הזאב עונה "השעה היא שעת ארוחת הצהריים!" ורץ לתפוס את הילדים הרצים על נפשם לקו ההתחלה. מי שנתפס הופך להיות ה"זאב" הבא. אם אף אחד לא נתפס – ה"זאב" הנוכחי ממשיך למשחק נוסף.

 

חכת הדייג
החומרים: אלתור של חכה, לדוגמא מקל מטאטא שלקצהו מחוברת שקית.

המשחק: במרכז המעגל מסובב את החכה, כך שהשקית מחליקה על הרצפה. כדי שהשקית לא תפגע בכפות הרגליים על המשתתפים לנתר. מי שהשקית פגעה בו – יוצא מן המשחק והנשארים הם המנצחים (או המנצח).

 

מרוץ הפילים
המשחק:
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות. שתי הקבוצות עומדות בטור כאשר הילד הראשון בכל קבוצה מושיט את ידו האחת קדימה (חדק הפיל) ואת היד השנייה שם בין רגליו לכיוון הילד שנמצא אחריו. הילד שמאחור תופס ב"חדקו" את "זנב" הילד שלפניו, ואת היד השנייה מניח בין רגליו ליצירת זנב וכו'. על שתי הקבוצות לבצע "מרוץ פילים" לקו מסומן.

 

חתול ועכבר
המשחק:
לצייר מעגל על הרצפה (בגיר), או על האדמה אם המסיבה היא בחצר. ככל שמספר המשתתפים גדול יותר המעגל יגדל בהתאמה.  באמצע המעגל נמצא ה"חתול". על קו המעגל המסומן נמצאים ה"עכברים". כאשר ניתן האות לתחילת המשחק ה"עכברים" מנתרים פנימה והחוצה מן המעגל, בעוד ה"חתול" מנסה לתפוס אותם. ה"עכבר" שנלכד הופך ל"חתול" וה"חתול" ל"עכבר". ושוב מתחיל המשחק.

 

 

קרב תרנגולות
המשחק: שני ילדים, או יותר, עומדים זה מול זה במרחק חמישה-שישה צעדים. הם קופצים על רגל אחת ומנסים לדחוף את היריב בכתפו. הילד שאיבד את שיווי המשקל ונעמד עם שתי רגליו על הקרקע – יוצא מהמשחק. ניתן לשלב את הידיים, להניח אותן על המותניים, מאחורי הגב, באלכסון ועוד. הילד האחרון שנותר על רגל אחת – מנצח.

 

תפוס את זנב האריה
החומרים: פיסת בד צהובה עם קשר בסופה (זנב האריה).
המשחק: משחק זה מכיל אלמנטים של מתח, פעולה והעמדת פנים. למשחק יש להכין "זנב אריה", פיסת בד צהוב עם קשר בסופה. הילדים יושבים במעגל. אחד הילדים, האריה, הולך עם זנבו תלוי על המותן (חגורה/מכנס) מסביב למעגל כשהוא מכה קלות עם זנבו על ראשי הילדים וקורא "אריה". כאשר האריה מרגיש צורך הוא טופח עם זנבו וקורא: "שימפנזה!" הילד היושב וקם ממקומו כשהוא רודף אחר האריה המנסה לתפוס את מקומו במעגל. אם נגע באריה – הוא עצמו הופך לאריה, אם לאו, האריה מקבל הזדמנות נוספת.

 

חתול ועכבר בגרסה שונה
המשחק:
כל המשתתפים (לא יותר מ-5 זוגות) מסתדרים בשתי שורות הפונות זו אל זו. הילדים אוחזים ביניהם ידיים.  בשורה אחת נמצאים ה"חתולים" ובשורה השנייה ה"עכברים". בין שתי השורות נמצאת ה"מחילה". הזוג הראשון מתחיל את המשחק: ה"חתול" רודף אחר ה"עכבר". ה"עכבר" רץ סביב לשורות. כאשר ה"עכבר" חש ב"סכנה" הוא יכול להסתתר ב"מחילה". אם ה"עכבר" נלכד על ידי ה"חתול", הזוג הבא מתחיל שוב את המשחק.  ה"חתול" וה"עכבר" הקודמים, חוזרים שוב למקומם. המשחק נמשך עד שכל ה"עכברים" נתפסים על ידי ה"חתולים".  כללי המשחק: ה"חתול" אינו נכנס ל"מחילה". ה"חתול" וה"עכבר" אינם מתרחקים מן השורות.

 

חידון הג'ונגל
החומרים
: לפני המסיבה יש לקבץ תמונות של בעלי חיים שונים ולהדביק כל אחד מהם על מעין כרטיסים הגזורים מקרטון ביצוע או מבריסטול. (מספר בעלי החיים והכרטיסים כמספר המשתתפים).

המשחק: הכרטיסים מונחים כשהם הפוכים בקערה. כל ילד בוחר כרטיס בו מודבקת תמונה בעל החיים. על הילד להדגים בפני המשתתפים איזו חיה הוא. הילד מורשה להשתמש בקולות ובתנועות, אך אסור לו להשמיע מילים (קולות בעלי חיים – מאוד מומלצים!). כאשר המשתתפים מזהים נכונה את בעל החיים על כל המשתתפים להדגים את החיה בתנועות ובהשמעת קולות.

 

נחשו מי החיה
החומרים: ציורים/תמונות/מילים של בעלי חיים מודבקים למדבקות.
המשחק:
להדביק (בנייר דבק) על גבו של כל ילד פיסת נייר שעליה מודבקת תמונה/ציור/מילה של בעל חיים. הילד אינו יודע איזה בעל חיים תלוי על גבו.  על כל ילד, בתורו, לשאול שאלות על בעל החיים ועל פי התשובות לנחש מיהו בעל החיים. מי שמנחש בזמן הקצר ביותר – הוא המנצח.

 

תהלוכת הג'ונגל
תהלוכה זה יכולה להוות טקס סיום שמח ועליז למסיבת יום הולדת בנושא הג'ונגל/ספארי – בעיקר לילדים הקטנים יותר.

על ההורים להכין מראש את "מסלול הצעידה".  לגזור צורות של עקבות בעלי חיים מבריסטול ולהדביק לרצפה. הילדים אוספים את כל צעצועי בעלי החיים המפוזרים בחדר וצועדים בשורה כאשר הילד החוגג את יום ההולדת – בראש התהלוכה. ברקע מושמעת מנגינה מתאימה (אפשרי מספר הג'ונגל), כאשר המנגינה מופסקת – התהלוכה נעצרת אף היא.

 

התמנון והדגים
החומרים:
לסמן את גבולות ה"ים" בצורת מלבן. לקבע את גבולות הים בסימון שני הקצוות.

המשחק: על מנת להימנע מ"ים" רחב מידי לבקש מהמשתתפים לשלב ידיים ולעמוד בשורה רוחבית. הילד המגלם את ה"תמנון" עומד במרכז ה"ים" והמשתתפים האחרים הם ה"דגים" הנמצאים בקצה הים.  התמנון קורא: "אני התמנון מלך בשר ודם, בוא נראה אם תוכלו לחצות את הים". ה"דגים" מנסים לרוץ לצד הנגדי, תוך שהם מתחמקים ממגע ידו של ה"תמנון". אם ה"תמנון" נגע באחד ה"דגים", הוא הופך להיות עשב-ים ועוזר ל"תמנון" בקריאת הפתיחה ובתפיסת ה"דגים" הנותרים. המשחק ממשיך עד שכל ה"דגים" הופכים לעשבי-ים. ה"דג" האחרון שנתפס הופך להיות ה"תמנון" החדש.
הערה: הילדים הקטנים והחלשים יותר נוטים להפוך במהירות ל"עשבי-ים"… לכן, במקרים אלו מומלץ ליצור "תמנון" כפול שמורכב מילד קטן יותר ומילד מהיר וחזק יותר…

קפיצות קנגורו
המשחק: מטרת המשחק היא לכסות שטח גדול במהירות גבוהה באמצעות ניתור (ניתור קנגורו). לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות. לסמן את קו התחלה וקו סיום למשחק. הילד הראשון מכל קבוצה מנתר ניתור ראשון.  הילד שאחריו מנתר מאותה נקודה אליה הגיע הילד שלפניו לנקודה אחרת וכו' עד שכל אחד בקבוצה הגיע לקו המטרה. הקבוצה שמתקדמת במהירות רבה יותר לקו המטרה היא הקבוצה המנצחת.

 

מירוץ מרובה הרגליים
החומרים:
למשחק זה נדרש חדר גדול או חצר.

המשחק: לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות בגודלן. שתי הקבוצות עומדות בשני טורים, כאשר כל ילד אוחז במותניו של הילד שלפניו.  להציב דגל, או כיסא, במרחק של כ-6 מטרים מכל קבוצה.  בהינתן האות, מנהיג הקבוצה, העומד בראש הטור, מתחיל לנוע לכיוון הדגל או הכיסא, כאשר כל הקבוצה נשרכת אחריו, לסובב את הדגל/כיסא ולחזור לנקודת ההתחלה. על כל חברי הקבוצה להישאר מחוברים אחד לשני באמצעות הידיים המונחות על המותניים. במידה שה"שרשרת נשברת" – הקבוצה מפסידה.

 

הקוף המורעב
החומרים:
לצייר דמות של קוף על קופסת קרטון בגודל בינוני.  לא להיבהל(!) זה פשוט: עיגול גדול לפני הקוף ועוד 2 עיגולים קטנים יותר לאוזניים. לצייר את שתי העיניים והאף. על אדם מבוגר לחתוך (בעזרת סכין חיתוך) פתח בקרטון ליצירת הפה.  להכין מראש את ה"בננות" למאכל: להכניס ל-4 גרביים (2 זוגות) שעועית יבשה ולסגור אותם היטב בגומייה.

המשחק: לסמן ב-X נקודה כלשהי בחדר ולהניח את קרטון הקוף במרחק סביר מהנקודה (ככל שהילדים גדולים יותר אפשר להניח את הקופסה במרחק רב יותר). על כל ילד בתורו להאכיל את הקוף המורעב בבננות.

הכלבלב המקפץ
החומרים: כדור

המשחק: הילדים עומדים זה מול זה, וביניהם עומד ילד בתפקיד ה“כלבלב‭.“‬ הם מוסרים זה לזה כדור ו“הכלבלב“ מתרוצץ ומנסה לתפוס את הכדור. ברגע שהוא הצליח לעשות זאת, מחליפים תפקידים, והילד שזרק את הכדור הופך ל“כלבלב‭.“‬

 

מרוץ העכביש
החומרים:
למשחק זה דרושים 4 רגלי עכביש לכל קבוצה. הכנת רגלי העכביש: 2 זוגות גרבי ניילון או טייטס ישנים ממולאים בניירות עיתון או סמרטוטים. קושרים כל זוג בנפרד ומחברים אותו בתפירה או בקשירה משני צידי חגורה הנסגרת באבזם או בסקוטש.

המשחק: למשחק זה נדרש חדר גדול, או חצר.  לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. לסמן את קו התחלת המירוץ וקו הסיום במרחק של כ-6 מטרים (לילדים בני 7 ומטה מומלץ לקצר את המרחק). הילד הראשון בכל קבוצה לובש את חגורת העכביש, כאשר הרגליים משתלשלות משני צידי הגוף. בהינתן האות, רצים הילדים עם כל 6 הרגליים שלהם… לעבר קו הסיום וחזרה. כל קבוצה עוזרת בהורדת רגלי העכביש מן הילד והצמדתם לילד הבא בתור.  המשחק מסתיים כאשר כל הילדים בקבוצה ביצעו את המשימה.

 

קסדות מוזיקליות
החומרים: כסאות, קסדות ספארי, מוזיקה
המשחק:
המשחק זהה למשחק הכיסאות המוזיקליים אלא שבמקום כיסאות משתמשים בקסדות ספארי.  לשים במרכז השולחן ערימה של קסדות ספארי (במידה שרכשתם כאלו למסיבת יום הולדת בעלי חיים). מספר הקסדות כמספר הילדים, פחות אחד. הילדים הולכים סביב השולחן תוך כדי השמעת מוזיקה. כאשר המנגינה נפסקת על כל ילד לתפוס קסדה ולהניחה על ראשו. הילד שנשאר ללא קסדה – מוצא מן המשחק. הילד שנותר אחרון במשחק – הוא המנצח.

 

קורי עכביש
החומרים:
שני כדורי צמר ושני עכבישים עשויים מפלסטיק. לחבר כל עכביש לקצה החוט של כדור הצמר.

המשחק: לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. על כל קבוצה לעמוד בשורה. בהינתן האות על הילד הראשון בכל קבוצה להעביר את העכביש הקשור לחוט דרך השרוול על החזה ולמטה מן השרוול השני לילד העומד לצידו. על העכביש והחוטים להישאר בתוך בגדיהם של ילדי הקבוצה. הקבוצה הראשונה שכל ילדיה קשורים ב"קורי העכביש" – היא הקבוצה המנצחת.

 

שאגת האריות
המשחק: תחרות שאגת האריות. משחק זה מיועד לילדים הקטנים יותר. כל אחד מהילדים מקבל הזדמנות להשמיע את השאגה הטובה ביותר. "חבר השופטים" קובע פרסים כמו, השאגה החזקה ביותר, השקטה ביותר, הנימוסית ביותר, העצובה ביותר, השמחה ביותר, הצווחנית ביותר וכו'. כך שלמעשה כל אחד מהשואגים יזכה בפרס כלשהו.

 

מירוץ השימפנזה
המשחק:
המשתתפים עומדים בשורה אחד סמוך לשני. בהינתן האות/שריקה לפתיחת המירוץ על כל משתתף לפסוק את הרגליים, להתכופף, לאחוז בקרסוליים וכך ללכת עד לקו הסיום… מי שמרפה מן הקרסוליים חייב לחזור ולהתחיל את המרוץ מהתחלה. מי שמגיע ראשון לקו הגמר – בתנועות השימפנזה – הוא המנצח.

 

מיהו הקוף
המשחק:
הילדים בוחרים במנהיג. המנהיג הנבחר יוצא מן החדר. הילדים בחדר בוחרים ב"קוף". המנהיג נקרא לשוב לחדר. ה"קוף" מתחיל לעשות תנועות (לנענע את הראש, להרים יד, למחוא כף ועוד) והקבוצה מחקה אותו. הקבוצה מחקה את התנועות כך שהמנהיג לא יוכל לזהות מי ה"קוף". אם ניחש המנהיג מי ה"קוף" בחבורה, הוא הופך להיות ה"קוף" בעצמו והמשחק מתחיל מחדש.

 

משחק התרנגולת
החומרים: עיפרון ודף נייר לכל ילד
המשחק:
כל ילד מקפל עיפרון אותו הוא מניח בין אצבעות רגליו. המטרה היא לכתוב ברור ככל שניתן מילה שלמה תוך שהעיפרון מוחזק בין האצבעות.

 

מי יודע לצייר שור?
החומרים: עיפרון, דף נייר וכיסוי עיניים לכל ילד
המשחק:
כל ילד בקבוצה מקבל עפרון ונייר. עיניו של הילד מכוסות ועליו לצייר שור בדרך הבאה: ראשית עליו לצייר עיניים, להוריד את היד מהנייר ולחכות מספר שניות, אחר כך לצייר את האף, שוב להוריד את היד מהנייר ולחכות מספר שניות ולבסוף עליו לצייר קרניים. פותחים את כיסוי העיניים ומי שצייר דמות הדומה ביותר לשור – הוא המנצח.

 

קוף רואה – קוף עושה
המשחק: אחד מהילדים נבחר להיות המנהיג. הוא מצווה על הקבוצה לעשות תנועות או קולות של בעלי חיים ועל הקבוצה לציית לו, לדוגמא: "הנף את החדק כמו פיל", או "רוץ כמו צ'יטה", או "שאג כאריה" וכו'. "חבר השופטים" הנבחר קובע מיהו הקוף הרואה ועושה המוכשר ביותר.

 


כמה נפלא להיות בעל חיים
המשחק:
מנחה המשחק מבקש מהמשתתפים לזכור קולות שמשמיעים בעלי חיים שונים.  המשתתפים חייבים להשמיע את הקולות – אולם רק בהישמע ההוראה מהמנחה. לדוגמא:

המנחה:  "כמה נפלא להיות כלב גדול".
הקבוצה: "וואפ וואפ".
המנחה: "כמה נפלא להיות ברווז"
הקבוצה: "קווה-קווה"
וכן הלאה.
במידה שמישהו משמיע קול שהמנחה לא ציין זאת, הוא מוצא מן המשחק. המשחק מסתיים כאשר נותר שחקן אחד בלבד המוכרז כמנצח.

 

משחק הפיל
החומרים: בריסטול וצבעים לכל קבוצה, כיסוי עיניים לכל ילד
המשחק:
המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות. כל קבוצה מקבלת בריסטול וצבעים. כל המשתתפים מכסים את עיניהם. על כל קבוצה לצייר פיל: הילד הראשון מצייר את גוף הפיל, הילד השני מצייר את ראש הפיל, השלישי מצייר את הרגל וכו'. הפיל שיוצא הכי מושלם ומדויק מזכה את הקבוצה שציירה אותו בניצחון.

 

המלך פיל
המשחק:
המשחק מבוסס על זיכרון ו…המון צחוקים! המשתתפים יושבים במעגל וכל משתתף בוחר חיה כלשהי שהוא רוצה להיות ובאילו תנועות הוא ישתמש על מנת להמחיש את אותה חיה. למשל: מישהו מחליט להיות תולעת והוא מזיז את אצבעו, או להיות ציפור ואז הוא מניף מעלה ומטה את ידיו וכו'.

אחד מהילדים הוא המלך פיל – והסמל שלו הוא להחזיק את הידיים מול הפנים, סימן לחדק הפיל.
המלך פיל הוא מנהיג הקבוצה. בין מנהיג הקבוצה לבין הילד היושב לצידו צריכה להיות הפרדה של כיסא, או מקום ריק.   כאשר המשחק מתחיל, המלך פיל ממחיש בתנועותיו את הסמל שלו וסמל של חיה נוספת בקבוצה. הילד, שהוא החיה הנוספת, לוקח את מקומו של המלך פיל וממחיש בתנועות את הסמל שלו ואת הסמל של חיה נוספת וכו'. המשחק ממשיך, עד שאחד השחקנים מפשל! מי שמפשל הולך לסוף השורה ושאר המשתתפים זזים בהתאם.
המטרה של כל שחקן היא להיות המלך פיל. זה יכול לקרות כאשר המלך פיל עושה שגיאה ועובר לסוף השורה. המלך פיל צריך עכשיו להיות החיה שהמלך פיל הישן היה… ולהשתמש באותה המחשה. זה יוצר לא מעט בלבול וזה גם חלק מהכיף של המשחק!

 

לציפור יש נוצות
המשחק:
הקבוצה יושבת במעגל. במרכז המעגל נמצא המנהיג. המנהיג והקבוצה מנענעים את ידיהם מעלה ומטה בתנועת כנף ציפור.  המנהיג קורא בשמם של חיות אחרות כאלו שיש להם נוצות, וחיות שאין להן נוצות (המנהיג קורא בשמות במהירות ומנסה לבלבל את האחרים: לנשרים יש נוצות, לתרנגולת יש נוצות, לתינוקות יש נוצות…). כאשר מושמעת חיה שאין לה נוצות – יש להפסיק את תנועת הידיים. ילד שעושה תנועות כאשר מוקרא שם בעל חיים שאין לו נוצות – יוצא מן המשחק.

 

האריה הישן
המשחק:
משחק זה אפקט מרגיע והוא מעולה לזמנים בהם הילדים מצויים בהתלהבות ובפעילות יתר… כל המשתתפים שוכבים על הגב ללא תנועה כ"אריות ישנים". אחד המשתתפים נבחר לנוע סביב ולנסות להצחיק בכל דרך אפשרית, מבלי לגעת ב"אריות הישנים". אם צחק האריה, הוא מוצא מן המשחק. ה"אריה הישן" האחרון שנשאר – הוא המנצח.

 

איזו מין חיה אני?
החומרים:
להכין מראש תמונה או רשימה של בעלי חיים שונים על גבי כרטיסים/פתקים.  מספר הכרטיסים/פתקים כמספר הילדים המשתתפים במסיבה.

המשחק: להדביק (בנייר דבק) את הכרטיס/פתק  על גבו של כל ילד מבלי שייראה את התמונה/הכיתוב שעל הכרטיס. על הילד לשאול את הילדים האחרים שאלות על בעל החיים ובאמצעותן לנחש איזה מין בעל חיים הוא.