פעילות לילדים ונוער


כללי משחקים  פעילים משחקים שקטים 

כללי

משחקי חברה כלליים המתאימים למסיבה רגילה ומסיבה סביב נושא
חלק מהמשחקים המפורטים בהמשך מוכרים וידועים היטב לרבים מאיתנו. המשחקים מתאימים לכל מסיבה, בין שהיא מסיבה סביב נושא ובין שהיא מסיבה רגילה. חלק גדול ממשחקי החברה המפורטים ניתן ליישם במסיבות נושא באמצעות התאמת הפרסים, החפצים, החידונים ועוד.

המשחקים מחולקים לשני סוגים: משחקים פעילים ומשחקים שקטים
המשחקים הפעילים כוללים בדרך כלל פעילות נמרצת אשר זקוקה למרחב:  ריצה, קפיצות, תופסת, זריקות כדור וכו'. את המשחקים הפעילים מומלץ לשחק בחדר גדול, או בחצר, אם הנסיבות מאפשרות זאת.  המשחקים הפעילים דורשים ריכוז ואנרגיה ולכן עדיף להפעיל אותם בתחילת המסיבה, כאשר המשתתפים עדיין ערניים ומלאי מרץ.
המשחקים השקטים כוללים הרמה והורדת ידיים, כתיבה או מענה על שאלות. הם אינם דורשים מרחב גדול ופעילות גופנית נמרצת. עדיף לשחק במשחקים שקטים בחלק האחרון של המסיבה, אחרי שהמשתתפים לקחו חלק במשחקים הפעילים ואכלו.

כמה משחקים מומלץ לשחק במסיבה?
התשובה תלויה בגיל המשתתפים וברמת הריכוז והפעילות שלהם. במסיבות של הקטנים יותר מספיקים 2-3 משחקים, כאשר משחק אחד או שניים הם משחקים  שקטים.  במסיבות לילדים בגילאי בית הספר ולנערים מומלץ לשחק 5-10 משחקים, מותנה ברמת הערנות והעניין של המשתתפים. כדאי לשלב 2-3 משחקים שקטים, לאחר המשחקים הפעילים.

משחקים פעילים

ציד המטמון
לחלק את הילדים לקבוצות (ניתן לחלק עד 4 קבוצות, תלוי במספר המשתתפים).
לדאוג ליצור בתוך הבית (או מחוצה לו, אם מזג האוויר מאפשר זאת) רמזים שונים למציאת המטמון (חיצים/עקבות/פתקים ועוד). כל רמז מוביל לרמז הבא אחריו עד שהמטמון מתגלה.
המטמון יכול להיות פרס הקשור לנושא המסיבה או פרס ניטרלי אחר.

מבוך הקרשים 
מפזרים שיפודי עץ קצוצי חוד על הרצפה במרחקים שונים זה מזה ויוצרים מעין מבוך. על הילדים להלך בין המקלות בלי לגעת בהם.

ציד מטמון על חוט
ללפף חוטים צבעוניים בכל הבית: מעל ומתחת לרהיטים, במעלה המדרגות ועוד כיד הדמיון. בקצה אחד החוטים לקשור את מתנת הפרס.  על הקבוצות להתיר את סבך החוטים. הקבוצה המתירה והמוצאת את הפרס בקצה החוט – היא הקבוצה המנצחת.

גב אל גב
להתחיל את המשחק עם שני ילדים. הילדים יושבים על הרצפה גב אל גב, כאשר הם משלבים ביניהם מרפקים. בספירה עד 3 עליהם לקום. הזוג שהצליח לקום מתחבר שוב ל-2 או 3 ילדים ושוב כולם יחד חוזרים על אותו מהלך. הקבוצה הארוכה ביותר שמצליחה להתרומם יחד היא הקבוצה המנצחת.

ראש לבוהן
על הילדים להתחלק לזוגות. אחד מבני הזוג מכונה א' והשני ב'.  קבוצת הא' יוצרת מעגל פנימי והולכת עם כיוון השעון. קבוצה ב' יוצרת מעגל חיצוני והולכת נגד כיוון השעון. לשתי הקבוצות יש מנהיג אחד. הקבוצות מתחילות לצעוד, כל אחת לכיוון שלה, לצלילי מנגינה/שיר ברקע. כאשר המנהיג מפסיק את המנגינה, על הקבוצות לעצור ולעשות כדברי המנהיג. לדוגמא: שים את הראש על בוהן בן/בת זוגך/תך או שים את לחי על לחיי בן/בת זוגך/תך ועוד אמירות כיד הדמיון.

תפוז 1
שתי הקבוצות עומדות בשורה. המטרה היא להעביר תפוז מתחילת השורה ועד סופה, כאשר נעזרים בצוואר ובסנטר בלבד. כאשר התפוז נופל, יש להתחיל את ההעברה מתחילת השורה.

תפוז 2
במשחק זה דרושים לכל ילד תפוז אחד וזוג גרביונים ישנים. שמים את התפוז בתוך אחד מהגרביונים  ואת הגרביון השני קושרים סביב מותני הילד.  על הרגל עם התפוז להשתלשל בין רגלי הילד לכיוון הרצפה. הילדים רצים לכיוון קו הסיום כאשר בכל צעד עליהם להפעיל גם את הרגל עם התפוז. הראשון שמגיע לקו הסיום הוא המנצח.

לאסוף כמה שיותר
מפזרים באמצע החדר/המגרש חפצים (עלים, צעצועים, מטפחות ועוד‭,(‬ ושני ילדים עומדים זה מול זה בשני קצות החלל. כל ילד מקבל שקית או סלסילה, ולפי הסימן המוסכם של ההורה, הם רצים ומתחילים לאסוף את החפצים. הילד שאסף את מירב הפריטים הוא המנצח.

לימבו – כמה נמוך אפשר לרדת?
דרוש למשחק מוט באורך של כ-2 מטרים.  שני ילדים אוחזים במוט בשני הקצוות. כל אחד מהמשתתפים עובר, בתורו, מתחת למוט כאשר ברקע מתנגנת מנגינה, עדיף קצבית… יש לעבור מתחת למוט כאשר הרגליים מוטות קדימה והגוף מוטה לאחור. ככל שהמוט נמוך יותר – המשימה קשה יותר. מי שמצליח ללכת מתחת למוט, כשזה מצוי בגובה הנמוך ביותר – מנצח.

סביב לשולחן הפינג-פונג
למשחק זה דרושים שולחן פינג-פונג, שתי מטקות וכדור פינג-פונג. הוא מיועד לקבוצה של 5-15 משתתפים. הקבוצה מסתדרת סביב לשולחן הפינג-פונג. שני ילדים אוחזים במטקה משני צידי השולחן. הילד בצידו האחד של השולחן מכה בכדור, מניח את המטקה והולך בכיוון השעון. על הילד שעומד לשמאלו לתפוס את מקומו ולחבוט בכדור. לכל אחד מהמשתתפים קיימת ההזדמנות להכות בכדור. לכל אחד מותר להיכשל במסירת הכדור פעמיים – אחרי פעמיים הוא מוצא מן המשחק. כאשר נשארים 2 ילדים בלבד, עליהם להכות בכדור, להניח את המטקה, לעשות סיבוב ולהכות בכדור בחזרה.  מי שנכשל יוצא מן המשחק והאחר מנצח.

טפיחת יד
המשתתפים יושבים במעגל, סביב לשולחן או על הרצפה, מצליבים את ידיהם ומניחים את כפות הידיים על השולחן, או על הרצפה. אחד המשתתפים מתחיל לטפוח את היד על השולחן/רצפה והמשתתפים האחרים, כל אחד בתורו, טופחים את כף ידם הימנית או השמאלית. אם משתתף טופח בשתי ידיו – כיוון המשחק מתחלף. זכור! ידיך צלובות ועליך לחכות לתורך על מנת לטפוח. כאשר מישהו מרים את כף ידו לטפיחה, לא בתורו, או שאינו טופח כאשר תורו מגיע – נקרא "נקודה אחת". אם אותו שחקן שגה פעם נוספת הוא נקרא "שתי נקודות". בשגיאה השלישית הילד יוצא מן המשחק. המשחק ממשיך עד שנשארת יד אחת שלא עשתה שגיאה בכל מהלך המשחק.

היי אור
המשתתפים יושבים במעגל ואומרים אחד לשני את המשפטים הבאים (כל ילד משפט אחד):
ילד 1: " היי אור"
ילד 2: "מה אור?"
ילד 3" "ספר אור"
השיח הקצר הזה עובר שוב ושוב לאורך כל המעגל – עד שמישהו שוגה. מי ששוגה פעם ראשונה נקרא "נקודה אחת". עשה שתי שגיאות הוא נקרא "נקודה שתיים". עשה שלוש שגיאות – הוא יוצא מן המשחק. על המשחקים לזכור באיזו רמת שגיאה נמצא כל אחד כדי שיוכלו לכנות אותו בשם המתאים, לדוגמא:
"היי אור"
"מה נקודה אחת?"
"ספר, נקודה שתיים
המשחק מתנהל במהירות וסוחף הרבה צחוקים!

המנהרה המסתורית
מעמידים ארבעה כיסאות בשורה או בטור, כך שבין רגלי הכיסאות תיווצר מעין מנהרה. הילדים זוחלים דרך ה“מנהרה“ על הברכיים, על המרפקים או על הבטן בלי לגעת ב“קירות“ או ב“תקרה“ של ה“מנהרה‭.“‬

עץ או פלי
המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות. שתי הקבוצות יושבות בשורה אחת מול השנייה. בין שתי השורות, בקצה אחד, יושב ה"שופט" שבידו מטבע. בין שתי השורות בקצה השני, מונח כדור (או כל חפץ אחר שתבחרו). שתי הקבוצות אוחזות יד ביד ועוצמות את עיניהן, חוץ מהשניים היושבים ליד השופט. השופט מטיל מטבע: אם יוצא פלי – שום דבר לא קורה. אם יוצא עץ – מתחילה לחיצת ידיים מהירה בין שתי הקבוצות על מנת להגיע במהירות לשחקן האחרון הנמצא ליד הכדור.  עם לקיחת הכדור השחקן עובר לתחילת הקבוצה. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה הראשונה בה התחלפו כל השחקנים.

המעיל והכיסא
לקחת שני מעילים ולהפוך את השרוולים.  לשים כל מעיל על גב כיסא. הכיסאות מופרדים ביניהם במרחק של מטר אחד ומתחת לכיסאות מונח חבל באורך של כ2 מ'.  שני המשתתפים עומדים כל אחד ליד כיסא. כאשר נשמע אות הפתיחה של המשחק,  המשחקים לוקחים את המעילים מהכיסאות, הופכים את השרוולים לצד האחר, מלבישים את המעילים וסוגרים את הרוכסן או הכפתורים (שני המעילים צריכים להיסגר באותו אופן).  כל משתתף מתיישב על כיסא המתחרה ומושך את החבל מתחת לכיסא. הראשון שמצליח במשימה – הוא המנצח.

 

"שרופים" על משחק הלגו
במשחקים אלו נדרשת כמות לא מבוטלת של חלקי לגו…
הצעות למשחקי לגו:
למדוד זמן קצוב על מנת לקבוע מי מהילדים, או איזו קבוצת ילדים, בונה מגדל גבוה יותר מלבני לגו.

  1. לנחש כמה חלקי לגו נמצאים בתוך צנצנת שקופה.
  2. לבנות מלכתחילה, או תוך כדי המשחק, תמונת לגו ברורה שאחד החלקים החשובים והבולטים בה חסר. אחד הילדים מכסה את עיניו ועליו לחבר את החלק החסר לתמונת הלגו.

משחק הזומבי
הקבוצה מתחלקת לזוגות.  שני המשתתפים עומדים אחד בצד כאשר שתי ידיהם הקרובות שלובות זו בזו. על הידיים החופשיות של שניהם (יד ימינו של האחד ויד שמאלו של השני) לשחרר חבל הקשור לחפץ עטוף בנייר. לאחר שחרור החבל ועטיפת החפץ, על הזוג לקשור את החפץ בחבל. הזוג הראשון המסיים את המשימה – הוא המנצח.

משחק המים
במשחק זה שני משתתפים. לכל משתתף יש כיסא שעליו מונחת קערית מים עם מצקת בתוכה.  מספר צעדים רחוק יותר, נמצאים שוב שני כיסאות שעל כל אחד מהם מונחת כוס. המטרה של כל משתתף היא למלא את הכוס במים. הראשון שמצליח במשימה, מנצח.

משחק הביצה
כל משתתף מקבל שתי פיסות נייר זהות בגודלן. עליהם לחצות את ה"ביצה" כשהם פוסעים על האדמה בלבד – שהיא פיסות הנייר: תחילה דורך אחד המשתתפים על דף הנייר,  מניח את דף הנייר השני לפניו ודורך עליו. לאחר מכן הוא ממשיך ולוקח את הדף שדרך עליו קודם לכן ומניח אותו לפניו – כך הם ממשיכים עד שאחד מהם חוצה את החדר. הראשון שחוצה את החדר מנצח במשחק.

העבירן את הכובע
הילדים מתחלקים לשני מעגלים – מעגל חיצוני ומעגל פנימי. לאחד המשתתפים מונח כובע על הראש. המטרה היא להעביר את הכובע מראש לראש מבלי להשתמש כלל בידיים! הקבוצה שמצליחה להעביר את הכובע עד לסגירת המעגל – היא הקבוצה המנצחת.

מרוץ מרבה רגליים
למשחק זה דרוש חדר מרווח. המשתתפים מחולקים לשתי קבוצות. כל משתתף שם את שתי ידיו על מותני המשתתף שלפניו. בקיר הנגדי מונח כיסא או דגל. על הקבוצות לבצע סיבוב סביב הכיסא או הדגל כאשר הידיים מונחות על המותניים במהלך כל הסיבוב. הקבוצה שמצליחה לעשות זאת היא הקבוצה המנצחת.

יבשה מים
זהו משחק הדורש ריכוז.  אחד הילדים הוא האחראי לתפעול המשחק: כאשר הוא משמיע את המילה "יבשה" על המשתתפים לנתר קדימה. כאשר הוא משמיע את המילה "ים" – על המשתתפים לנתר לאחור. לאחר מכן מוחלפת המילה "יבשה" למילה אחרת (כמו "חלשה" "יבשה" וכו') והמילה "ים" למילה אחרת גם כן ("קם" "שם" וכו'). גם כשהמילים שונות על המשתתפים לבצע את אותו הניתור קדימה או אחור. המשתתף שלא מתבלבל הוא המנצח.

משחק הרמזור
כל המשתתפים הם מכוניות ואחד הילדים הוא הרמזור. ה"מכוניות" עומדות בשורה, כתף נוגעת בכתף. במרחק של כ-6 מטרים מהם עומד ה"רמזור" כשגבו מופנה אל ה"מכוניות". בהינתן האות משמיע הרמזור "אור ירוק" ועל ה"מכוניות" לנוע לכיוון הרמזור. ה"רמזור" קורא "אור אדום" ומיד מסתובב לאחור. מי שנמצא "נוסע" למרות האור האדום, חוזר שוב לקו ההתחלה. מטרת ה"מכוניות" היא להגיע ל"רמזור" במהירות וללא פסילות. ה"מכונית" שהצליחה לעשות זאת הופכת להיות ה"רמזור" בסיבוב הבא.
הערה: על ה"מכוניות" לשקול את היתרון שיש ב"נסיעה" מהירה לעומת החיסרון שהם עלולים להיתפס כשהם "נוסעים" באור אדום, לבין ה"נסיעה" למרחקים קצרים יותר ועצירה עוד לפני שהרמזור הופך לירוק.  ניתן להקשות על המשחק על ידי הגדלת המרחק בין ה"רמזור" ל"מכוניות".

משחק כדורגל – עם בלון
על הרצפה מונח כדור. במרחק 5-6 מטר מן הכדור נמצא שחקן העומד לבצע בעיטת עונשין. את זריקות העונשין הוא עושה כשעיניו מכוסות. אפשר קצת לסבך את המשחק אם, למשל, מסובבים את השחקן מספר פעמים לפני הבעיטה בבלון… כאשר השחקן עושה את 5-6 הצעדים ובועט.. באוויר… גורם להרבה צחוקים.

יוצרי המפלצות
לחלק את הקבוצה לשתיים או שלוש קבוצות קטנות יותר, כאשר כל קבוצה מכילה כ-6-8 ילדים. על כל קבוצה ליצור את ה"מפלצת" לפי הוראות המנהיג  על פי מספר הידיים והרגליים: המנהיג קורא בתחילה את מספר הרגליים והידיים, לדוגמא: אם בקבוצה יש 8 ילדים המנהיג עשוי לקרוא ליצירת מפלצת בעלת 12 רגליים ו-6 ידיים. על כל קבוצה ליצור את ה"מפלצת" במשך דקה אחת (להשתמש בשעון רגיל או שעון עצר). לעבור לשלב השני בו בהדרגה מפחיתים את מספר הרגליים ומעלים את מספר הידיים, לדוגמא: 8 ידיים ו-8 רגליים, ואח"כ 10 ידיים ו-6 רגליים ולאחר מכן 12 ידיים ו-4 רגליים וכו'. הקבוצה היוצרת את מירב ה"מפלצות" בזמן הנתון – היא הקבוצה המנצחת.

משחק הכפית (מינימום 4 משתתפים)
להעמיד שרפרף בצורה הפוכה על הרצפה.  לצד כל רגל השרפרף עומד ילד. כל ילד מחזיק בידו כפית ועיניו מכוסות. בהישמע הוראת המנהיג כולם פוסעים 3 צעדים קדימה, מסתובבים לאחור צועדים 3 צעדים ומניחים את הכפית על אחת מרגלי השרפרף. שני המשתתפים הראשונים שמצליחים לשים את הכפית על רגל השרפרף – הם המנצחים.

צחוק מדבק
כל המשתתפים מסתדרים במעגל. אחד הילדים אומר בקול: "חה" הבא אחריו "חה חה", השלישי "חה, חה, חה" וכו', כל אחד מוסיף "חה" אחד, עד לסוף המעגל.  את ה"חה, חה, חה… יש לומר ברצינות מרבית. מטרת המשחק היא להישאר בהבעה רצינית (מה שלא מצליח בדרך כלל…). אם אחד הילדים שגה, או צחק, הוא מוצא מן המשחק. אולם בזאת לא תם תפקידו – תפקיד הילד שהוצא הוא לנסות בכל דרך אפשרית להצחיק את המשתתפים, זאת מבלי לגעת בהם. מי שמצליח להישאר רציני לזמן הארוך ביותר – הוא המנצח.

החזיקו ידיים
לסמן שני קווים בסוף המגרש (או החדר אם הוא גדול מספיק).  המרחק בין שני הקווים צריך להגיע ל10-15 מטרים. לשתי הקבוצות מספר שווה של משתתפים. כל קבוצה עומדת בשורה כאשר לפני העומד בראש נמצא הסימון. מול הקבוצה במרחק כמה מטרים נמצא הדגל. בהישמע אות הפתיחה רץ המשתתף הראשון בכל קבוצה מסובב את הדגל, רץ חזרה אל הקבוצה, לוקח את הילד שעמד מאחוריו והם רצים יחד מסובבים את הדגל, חוזרים לקבוצה ולוקחים את הילד השלישי וכו'. משך כל הריצה אסור להם להפריד את ידיהם. הקבוצה שכל חבריה עשו את סיבוב הדגל ראשונים, מבלי להפריד ידיים – היא הקבוצה המנצחת.

מי הכי זריז?
לשים מספר צעצועים על הרצפה. לקול צלילי המנגינה הקבוצה הולכת בעקבות המנהיג בצורת מעגל. כאשר המנגינה נפסקת – על כל אחד מהם להרים צעצוע אחד. מי שנותר ללא צעצוע – מוצא מן המשחק. מספר הצעצועים הולך וקטן עם התקדמות המשחק. המנצח הוא מי שנשאר אחרון במשחק.

מצאו לכם מקום
להניח כיסאות בשורה כך שהמושבים מנוגדים זה לזה. כל המשתתפים יושבים על כיסא, חוץ מהמנהיג. למנהיג יש מקל עץ שבו הוא מכה על הרצפה. כאשר הוא מכה מול כיסאו של הילד, על הילד לקום וללכת אחריו. המנהיג והילד צועדים עד שהמנהיג מכה שוב במקל העץ ומצרף ילד נוסף – כך עד שכל הקבוצה מצטרפת. על הקבוצה לחכות את תנועותיו ומעשיו של המנהיג. לפתע, המנהיג מכה במקל העץ פעמיים על הרצפה – זהו סימן להתיישב על הכיסאות. כולם מתיישבים חוץ מאחד (גם המנהיג מתיישב..) – האחד שלא מצא את מקומו – הופך להיות המנהיג וכו'.

חוקי ניוטון
מתחת לתקרה תלויים על חוט מספר תפוחים (תלוי במספר המשתתפים). המשתתפים מתחלקים לזוגות. בן הזוג האחד מקבל מספריים והשני כובע אותו הוא מניח על הרצפה. בן הזוג האחד חותך את החוט ובאותו זמן צריך בן הזוג השני לכוון את הכובע כך שהכדור ייפול לתוכו (הכובע נמצא משך כל הזמן על הרצפה בלבד!). הזוג שבכובעו נמצאים הכי הרבה תפוחים – הוא הזוג המנצח.

קודו קידה
המשתתפים מחולקים לשתי קבוצות. כל קבוצה מקבלת זוג מגפיים וכובע רחב שוליים. עם השמעת האות נועל הילד את המגפיים, שם את הכובע על ראשו, רץ לכיוון הדגל (הנמצא בקצה השני של החדר), מסיר את הכובע, קד קידה, חובש את הכובע, חוזר לקבוצה ומוסר את המגפיים והכובע לילד שלפניו. הקבוצה הראשונה שכל הילדים בה ביצעו את המשימה – היא הקבוצה המנצחת.

תחרות זלילת ג'לי
בקערית פלסטיק להכין מראש מנה של ג'לי לכל ילד.  לשים את קעריות הג'לי בשורה. מומלץ להסיר מהרצפה שטיחים ו/או לכסות את הרצפה בניילון כדי להפחית את הנזק… כל ילד שוכב ליד הקערית, כשידיו מונחות על הרצפה. על הילד לאכול את הג'לי בלי עזרת הידיים! מי שמסיים את הג'לי ראשון – מנצח.

תפוח אדמה בכף
שתי קבוצות . אחד מהמשתתפים בכל קבוצה מקבל כף ותפוח אדמה גדול. על הילד לרוץ מרחק מסוים כאשר הוא מחזיק בפיו כף ובתוכה תפוח אדמה.  חבר השופטים מודד את הזמן. במידה שתפוח האדמה נופל, יש להרים אותו ולהמשיך לרוץ. הכלל הוא שלא רצים ללא תפוח האדמה בכף.  מי שעושה את המרחק בזמן הקצר ביותר הוא המנצח. הקבוצה שלה יותר מנצחים – היא הקבוצה המנצחת.

דרך מפותלת
לסמן דרך מפותלת על הרצפה באמצעות גיר. על כל משתתף ללכת על הדרך המפותלת כשהוא מסתכל עליה דרך משקפת הפוכה… אלה המסיימים ללכת בדרך המפותלת בזמן הקצר ביותר, הם המנצחים.

מי הילד/ה המרוכז/ת ביותר בקבוצה?
המשתתפים יושבים במעגל וחוזרים על דברי המנהיג. עליהם לחזור על דבריו רק כאשר הוא פותח את המשפט ב:"ילדים…" לדוגמא: "ילדים, שלבו ידיים" או "ילדים, השמיעו קול" אולם אם הוא אומר: "קומו על רגליכם" – מי שקם יוצא מן המשחק.

אכילה עיוורת
להושיב שני ילדים אחד מול השני ולכסות את עיני שניהם. לחלק לאחד מבני הזוג קערה קטנה עם גלידה וכפית. ידיו של בן הזוג השני מונחות מאחורי הגוף. הילד עם הגלידה מנסה להאכיל את חברו…
הערה: משחק זה עלול ליצור לכלוך רב ולכן מומלץ להוציא מן החדר את הפריטים הרגישים (שטיח וכד'…).

סוכרייה על חוט
לקשור סוכרייה (ממתק אחר/עוגייה) לחוט. מספר החוטים והסוכריות כמספר הילדים המשחקים. לתלות את החוטים מן התקרה (להתאים את גובה הסוכריות לגילאי הילדים…). כאשר ניתן האות לתחילת המשחק, על הילדים לקחת את הסוכרייה לפיהם כאשר הידיים משולבות מאחורי גבם.

בדיוק מרבי
לשים כיסא או שרפרף במרכז החדר או החצר. המשתתף יושב על הכסא כשעיניו מכוסות. המשתתף נעמד, צועד 5 צעדים קדימה, פונה ימינה, עושה 5 צעדים קדימה ושוב פונה ימינה.  אם הילד אכן דייק בצעדיו הוא יכול לחזור ולשבת בכיסא או בשרפרף. אם לא… הוא מוצא מן המשחק.

תנועות אסורות
המשתתפים עומדים במעגל במרחק של שתי זרועות לצדדים אחד מהשני. המנהיג עומד במרכז המעגל.
על המשתתפים לחזור על התנועות שעושה המנהיג – מלבד שתי תנועות שבמקומן עושים תנועות אחרות ושעליהם הוסכם בתחילת המשחק לדוגמא: כאשר המנהיג שם את ידו על הכתף או על הראש – על האחרים למחוא כפיים. מי ששוגה יוצא מן המשחק.

המתנה של סבא
לארגן את המשתתפים ב-3 קבוצות (כ5-6 משתתפים בכל קבוצה). בכל קבוצה יהיו אמא, אבא והילדים. תפקיד המשפחה היא להדגים את הסיפור שמספר המנהיג. והסיפור הוא: "בערב החג הביא הסב מתנות לבני משפחתו. לאבא הביא מסרק – כולם לעשות תנועות של סירוק ביד ימין. לאימא  הביא מקצף חשמלי – כולם לעשות תנועות הקצפה ביד שמאל (וממשיכים את תנועת הסירוק הקודמת). לילד – הוא הביא כדורגל, כולם משחקים כדורגל, מסרקים שיער ומקציפים. לילדה הביא בובה המניעה את ראשה קדימה… מי שעומד בכל החיקויים במקביל, מבלי להתבלבל – הוא המנצח.

מי מסתתר מאחרי המסכה?-1 
למשחק זה דרושות מסיכות קנויות או מסיכות המצויות באתר. מלבישים לילדים את המסכות לחלק האחורי של הראש – כך שהילדים לא יודעים איזה מסכות הם לובשים. הילדים מנסים לגלות את המסכות שלהם או על ידי שאלת שאלות כן ולא, או לפי תגובות ורמזים של ילדים אחרים.   רצוי לתת פרס קטן לילדים אשר מצליחים לגלות. הערה: המשחק מתאים ביותר למסיבות נושא אפשר בקלות להתאים מסיכות שונות לנושא המסיבה.

מי מסתתר מאחרי המסכה?-2 למשחק זה דרושות מסיכות קנויות או מסיכות המצויות באתר
בוחרים ב-5 משתתפים אשר מקבלים מסכות עם ידיות ארוכות המחוברות אליהן בדבק או באמצעי אחר. הילדים עומדים בשורה מאחורי מחיצה ומחזיקים את המסכות מעל המחיצה – שאר הילדים מנסים לגלות איזה ילד מחזיק איזה מסכה באמצעות שאלות שהתשובות להן מסתכמות בכן ולא. הערה: המשחק מתאים ביותר למסיבות נושא אפשר בקלות להתאים מסיכות שונות לנושא המסיבה.

ארבעת היסודות
המשתתפים מסתדרים במעגל. המנהיג נמצא במרכז המעגל. המנהיג זורק את הכדור לאחד הילדים, תוך כדי הזריקה הוא אומר "אדמה" או "מים" או "אויר" או "אש". על הילד התופס את הכדור לנקוב בשם המתקשר לאותו יסוד:
"אדמה" – כל בעל חיים על פני האדמה
"אויר" – כל ציפור
"מים" – כל דג
"אש" – על הילד להרים את ידיו מעלה ולעשות סיבוב במקום.
הילד השוגה הופך להיות המנהיג.

הליכה על חבל דק
כל משתתף מקבל חבל שאורכו 1.5-2 מטר. המטרה היא ללכת לאורכו של החבל עד סופו. תוך כדי ההליכה יש לאחוז בקצהו השני של החבל ולא להרפות! הילד שמצליח במשימה – מנצח.

אכיל ושאינו אכיל
המנהיג נוקב בשמות שונים – חלקם אכילים וחלקם אינם אכילים. כאשר האובייקט הוא אכיל – הקבוצה מוחה כפיים קדימה, אם האובייקט אינו אכיל – על הקבוצה להרים ידיים ולמחוא כפיים מעל לראש. המנהיג יאמר: מלפפון, אדון, מילון, בננה, עננה, לבנה, תפוז, בוז, שבוז, ועוד מילים כיד הדמיון. הילד ששוגה – יוצא מחוץ למשחק.

ברווז, ברווז, אווז…
המשתתפים יושבים במעגל. אחד הילדים הולך מחוץ למעגל, תוך כדי הליכה הוא נוגע בראש כל ילד ואומר "ברווז, ברווז, ברווז…. שהוא מגיע לראשו של הילד שבחר הוא אומר "אווז" (במקום "ברווז"). על הילד הנבחר לקום ולרדוף אחר הילד האחר.  על הילדים להגיע למקום הריק במעגל ולהתיישב בו. הילד שלא הספיק להתיישב הופך להיות הילד הקורא "ברווז…" וכו'.

עטפו את אימא
לחלק את הקבוצה לזוגות. אחד מבני הזוג הוא ה"אמא" והשני הוא ה"עוטף". כל זוג מקבל גליל נייר טואלט. בהינתן האות, על ה"עוטף" לגלגל את נייר הטואלט סביב ה"אמא" במהירות גדולה ככל האפשר. משחק זה הוא די מטעה משום שככל שהילדים עוטפים במהירות רבה יותר, כך הנייר נוטה להיקרע ועליהם להתחיל מחדש. הזוג ה"עוטף" בזמן הקצר ביותר מבלי שהנייר נקרע – הוא הזוג הזוכה.

משחק הפיניאטה
המשחק דורש מרחב והשגחת מבוגר. מתחת לתקרה תלויה שקית (או מיכל אחר כלשהו) המכילה ממתקים ו/או הפתעות קטנות). המשתתפים במשחק מקבלים מקלות (באורך של מטר בערך) ומכסים את עיניהם. על המשתתפים להכות את השקית במקלות, לגרום לה להיפתח וליהנות מן הממתקים וההפתעות.
ניתן לקחת שקית נייר ולקשט אותה, להכניס לתוכה את התכולה וחוט לתלייה ולהדביק את חלקה העליון. אפשר גם לנפח בלון ולשים בתוכו הפתעות וכו' או כל חפץ אחר שיתאים לנושא המסיבה.

מה חסר?
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות. קבוצה א' וקבוצה ב'. הקבוצות עומדות זו מול זו וקבוצה א' בוחנת, משך דקה או שתיים, את קבוצה ב'. קבוצה ב' עוברת לחדר אחר ומספר ילדים משנים פריט כלשהו בצורתם החיצונית (שיער, בגדים, תכשיטים וכו'). קבוצה ב' חוזרת לחדר. על קבוצה א' לציין את הפריטים ששונו. מחליפים בין הקבוצות והקבוצה שגילתה את מירב הפריטים ששונו – היא הקבוצה המנצחת.

שוטרים וגנבים
כל המשתתפים מקבלים פיסות נייר שעליהם כתוב המספר 1 או המספר 2. הכמות המחולקת של מספרי 1 צריכה להיות שווה לכמות מספרי 2.  מספרי 1 הם הגנבים ומספרי 2 הם השוטרים. "הגנב הראשי" יוצא מחוץ לחדר ובינתיים הילדים שבחדר מחביאים אובייקט מסוים.  כאשר "הגנב הראשי" חוזר לחדר על הגנבים (מספרי 1) לסייע לו למצוא את החפץ בעזרת העיניים בלבד. תפקיד השוטרים (מספרי 2) הוא לזהות מי מהילדים שייך לקבוצת הגנבים (מספרי 1). המשחק מסתיים כאשר החפץ המוסתר מתגלה או כאשר נחשפים כל הגנבים על ידי השוטרים.

הביאו חיוך
המשתתפים יושבים במעגל. אחד המשתתפים מחייך חיוך רחב, בעוד האחרים נותרים עם ארשת פנים רצינית. לאחר מכן הילד "מוחק" את החיוך בעזרת היד ומעביר אותו לשכנו במעגל. וכך הלאה ממשיכים עד לסגירת המעגל. די בחיוך אחד בעיתוי לא מתאים – כדי לצאת מן המשחק.
הערה: הילדים הקטנים יותר נוטים להפסיד במשחק זה – הם פשוט לא מפסיקים לצחוק! עם זאת, הם גם אלו הנוטים ליהנות יותר מהמשחק…

ג'אגלינג קבוצתי
משחק זה מתאים לקבוצת ילדים לא גדולה (כ-10-15 ילדים). המשתתפים מסתדרים במעגל צפוף. כדור הג'אגלינג נמצא אצל הילד החוגג את יום ההולדת שעומד במרכז המעגל. הסבר לילדים שעליהם לזרוק את הכדור בכל פעם לאותו ילד. הילד החוגג מוסר לאחד המשתתפים, השני זורק למשתתף אחר וכו', עד שכל ילד זכה לזרוק ולתפוס את הכדור לפחות פעם אחת.  לחזור על המסירה והתפיסה מספר פעמים כך שהמשתתפים יזכרו מי מוסר להם את הכדור ולמי הם מוסרים אותו.
אם הקבוצה הגיעה לשלב בו הכדור עובר מיד ליד ללא היסוס (תלוי בגיל המשתתפים ובמיומנותם), מתחילים בשלב השני.  בשלב זה מוסיפים כדור שני ושוב, באותו סדר, מעבירים אותו בין חברי הקבוצה. אם הקבוצה לא מתקשה, אפשר גם להוסיף כדור שלישי או רביעי… מתקבל מראה מרהיב בו 4 כדורים צבעוניים עולים ויורדים באוויר ונראה כאילו הקבוצה נמצאת במופע ג'אגלינג מסובך ומרהיב!

מרוץ המכוניות המקולקלות…
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. כל קבוצה עומדת בטור לפני קו התחלה מסומן. לסמן את קווי הסיבוב במרחק של כ-6 מטרים מקו ההתחלה של כל קבוצה. על ילדי שתי הקבוצות להישמע להוראות ולפעול בהתאם.  אחד מחברי הקבוצה (או אחד המבוגרים) מפרט את הקלקול ברכב שעל פיו על הילדים לנוע, לדוגמא:

– המגבים תקועים – שני ילדים מכל קבוצה רצים לכיוון קווי הסיבוב וחזרה בידיים פרושות
– הרדיו תקוע – הילדים שרים כל הדרך לנקודת הסיבוב וחזרה.
– המהלך תקוע בנסיעה לאחור (רברס) – הילדים רצים לנקודת הסיבוב שפניהם אל הקבוצה (ריצה לאחור)
– הבלמים התקלקלו – הילדים רצים במהירות רבה לכל אורך המסלול.
– הצופר תקוע – הילדים משמיעים קול של צופר לאורך המסלול.
אפשר לבחור שני "קלקולים" ויותר לכל מסלול. הקבוצה שסיימה ראשונה את שני המרוצים (או יותר, לפי בחירתכם) – היא הקבוצה המנצחת.

פרס לכל משתתף/פת
משחק נפלא ליום ההולדת בו כל ילד, ללא יוצא מן הכלל, מקבל פרס.  להכין גלילי נייר טואלט ריקים כמספר הילדים המשתתפים. דרושים גם חוטי צמר ארוכים מאוד (כ-5 מטר ויותר) ובגוונים שונים (לכל ילד גוון אחר).  לפני תחילת המסיבה יש לקשור את הפרס לאחד החוטים ולגלגל את החוט בכל מקום שהדמיון לוקח – מעל ומתחת ומסביב לרהיטים וחפצים. כל ילד מקבל גליל נייר טואלט ריק ופיסת גוון מהצמר. על הילדים להתיר את הקשרים והפיתולים של חוטי הצמר על מנת שכל ילד יזכה בפרס משלו.

מרוץ הספגטי
למשחק זה דרושים: ספגטי מבושל, 2 כפפות חד-פעמיות ושני בקבוקים ריקים.
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. לשים את הבקבוקים במרחק של כ-3 מטרים מול כל קבוצה. להניח קערית ספגטי מבושל ליד כל אחת מהקבוצות. בהינתן האות, לובש הילד הראשון בכל קבוצה את הכפפות, לוקח צרור של 10 ספגטי, רץ אל הבקבוק ומנסה להכניס לתוכו 5 ספגטים. הילדים אינם רשאים לאחוז בבקבוק תוך כדי הכנסת הספגטי, הם יכולים להתקרב לפיית הבקבוק ולהחליק את הספגטי פנימה. כאשר סיים הילד להכניס 5 ספגטים לבקבוק הוא חוזר לקבוצה ומוסר את הכפפות לילד שאחריו.   הקבוצה המסיימת את המשימה ראשונה – היא הקבוצה המנצחת.

חבר לעת צרה
לחלק את המשתתפים לזוגות.בחדר גדול (או בחצר) לפזר חפצים שונים חלקם גדולים יותר חלקם קטנים (כך שיהיו לפחות 4 חפצים לזוג). עיניו של אחד מבני הזוג מכוסות והוא מחזיק בידו שקית ניילון. על הילד השני לנתב את בן זוגו אל החפצים באמצעות מילים בלבד: "לך ימינה" "עמוד והסתובב לאחור" ועוד. הילד שמצליח ללקט את המספר הגדול ביותר של חפצים הוא המנצח.

מצאו את הנעליים
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. המשתתפים כולם חולצים את נעליהם ושמים אותם בקרטון או מיכל גדול אחר שיכול להכילם, כ-6 מטרים מקו ההתחלה. "מערבבים" היטב את זוגות הנעליים…  שתי הקבוצות מסתדרות בטור מאחרי קו ההתחלה. על הילד הראשון בכל קבוצה לרוץ את הקרטון/המיכל למצוא את זוג נעליו, לנעול ולשרוך אותם (אם יש צורך) ולשוב לסוף הטור של קבוצתו. הילד הראשון בכל טור ממשיך באותו אופן. הקבוצה שכל חבריה סיימו את המשימה – היא הקבוצה המנצחת.
הערה: אפשר לשחק את המשחק כך שבריצה הראשונה הילד נועל נעל אחת בלבד וחוזר להיות אחרון בקבוצה. כאשר מגיע תורו, בסיבוב הבא, הוא נועל את הנעל השנייה. בדרך זו המשחק הופך להיות מהיר קצת יותר.

העבירו את הבננה
כל המשתתפים יושבים במעגל. אחד הילדים יושב במרכז המעגל. חשוב שהקבוצה תשב בצפיפות. לקפל את הברכיים ולהניח את הידיים מתחת לברכיים המקופלות. הילד במרכז המעגל נותן אות לפתיחת המשחק (קריאת "קדימה"/שריקה) וילדי הקבוצה מעבירים בננה (או כל פרי/חפץ אחר) קדימה ואחורה ביניהם. על ילדי הקבוצה להעמיד פנים כאילו הבננה נמצאת בידם – בעיקר אם אינה מצויה בידם… לאחר שניות מספר על הילד במרכז המעגל לקרוא "הפסק". הקבוצה מפסיקה להעביר את הבננה ועל הילד במרכז המעגל לנחש מי מהילדים מחזיק בבננה.  אם הניחוש קלע הילד עם הבננה תופס את מקומו במרכז המעגל. אם הניחוש לא צלח – מתחילים סיבוב נוסף של המשחק.

מרוץ הבייגלה
במשחק זה יש להצטייד בקשית אחת לכל משתתף ובבייגלה עגול אחד לכל קבוצה…
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. כל ילד בקבוצה מקבל קשית. הילד הראשון בכל קבוצה מקבל קשית ובייגלה עגול. בהינתן האות, על הילד הראשון בכל קבוצה להחזיק את הבייגלה באמצעות שאיפת הקשית. על הילד העומד מולו "לשאוף" את הבייגלה מהילד שלצידו ולהעבירו לילד שמצידו השני, כך עד שהבייגלה יעבור באמצעות הקשית לכל ילדי הקבוצה. אין להשתמש בידיים בעת העברת הבייגלה. במידה שהבייגלה נפל – על הקבוצה להתחיל מן ההתחלה. הקבוצה שהצליחה להעביר את הבייגלה, ללא עזרת ידיים, עד לאחרון הילדים – היא הקבוצה המנצחת.

מרוץ השקים
למשחק זה דרושים שקים ריקים או ציפות ישנות, גדולות.
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. כל קבוצה עומדת בטור. לסמן את קו ההתחלה וקו הסיום במרחק של כ-6 מטרים ממנו (לילדים קטנים יותר, מומלץ לקצר את המרחק). בהינתן האות, על הילד הראשון בכל קבוצה להיכנס לתוך השק/ציפה ולנתר עד לקו הסיום וחזרה. הילד שאחריו חוזר על אותה פעולה עד שכל הקבוצה השתתפה. הקבוצה הראשונה המסיימת את המרוץ – היא הקבוצה המנצחת.

הסתדרו בטור!
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. בהינתן האות לתחילת המשחק על שתי הקבוצות להסתדר מן הילד הגבוה ביותר לנמוך ביותר. הקבוצה הראשונה שהשלימה את המשימה בהצלחה – היא הקבוצה המנצחת.   את המשחקים לאחר מכן אפשר לגוון, לדוגמא: "הסתדרו בטור לפי גיל/האלף בית של שמכם הפרטי/אורך השיער ועוד.

משחקים שקטים

משחק השקט
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות. על הקבוצות לשבת אחד מול השני להסתכל בהם – מבלי לצחוק! (מסתבר שזה לא קל…). מי שצוחק – מוצא מן המשחק. הקבוצה שכל חבריה הוצאו מחוץ למשחק – היא הקבוצה המפסידה.

טלפון שבור
משחק ידוע ומוכר. כל המשתתפים יושבים בשורה. המשתתף בתחילת השורה לוחש משפט לילד היושב לצידו. הילד לוחש את המשפט ששמע לילד שיושב לצידו וכו' עד שמגיעים לסוף השורה. הילד בסוף השורה משמיע בקול רם את המשפט ששמע. הילד בקצה השני של השורה משמיע בקול רם את המשפט המקורי שלחש – ובדרך כלל המשפט אינם דומים זה לזה… לאחר מכן מתחילים שוב את המשחק, כך שלכל ילד ההזדמנות להיות הראשון ללחוש את משפט הפתיחה.

כמה סוכריות?
מן התקרה תלויה שקית שקופה ובתוכה סוכריות עטופות. על השולחן מונחים עטים/עפרונות ודפי כתיבה קטנים. על כל ילד לנחש את מספר הסוכריות הנמצא בשקית. הילד כותב את הניחוש ואת שמו על דף נייר, מקפל את הנייר וזורק אותו לתיבה/קופסה.  לקראת סוף המסיבה ה"ועדה המפקחת" מטעם הילדים המשתתפים, פותחת את שקית הסוכריות וסופרת אותם. לאחר מכן נפתחים הפתקים שבקופסא. הילד שהצליח לנחש את מספר הסוכריות (או שהניחוש שלו היה הקרוב ביותר) לוקח את שקית הסוכריות לביתו.

מי זה בציור?
כל ילד מקבל דף נייר שבראשו הוא מצייר דמות או בעל חיים על פי בחירתו. עם גמר הציור מקפל הילד את הפנים בציור ומוסר את הדף הלאה. הילד שמקבל הציור מקבל דף חלק אך עם חלק קטן של הצוואר חשוף. וממשיך לצייר את אחד מחלקי הגוף ושוב מקפל. לבסוף מצוירים כפות הרגליים והציור מסתיים. כאשר פותחים את הדף מקבלים יצורים שונים ומשונים…

טלפון שבורבגרסה שונה
הילדים יושבים ליד השולחנות מצוידים בעפרונות ו/או בצבעים. הילד הראשון מצייר ציור כלשהו. על הילד שיושב לידו להביט בציור למשך 10 שניות ולצייר אותו על הדף. השני מוסר אותו לילד השלישי וכו'. משווים את הציור שהתקבל בסוף לציור שצויר בהתחלה – ובדרך כלל יש דמיון קטן מאוד בין שניהם…

פנטומימה
לאסוף פריטים כמספר הילדים המשתתפים במשחק. הפריטים יכולים להיות מכל סוג, לדוגמא: בלון, סוכרייה, שוקולד, מסטיקים, סבון, עט וכו'. פריטים אלו לא מוצגים בפני המשתתפים. לרשום כל פריט על פיסת נייר ולקפל אותה. כל ילד יקבל פיסת נייר מקופלת עם שם הפריט. על הילד להדגים במשחק פנטומימה איזה פריט הוא מייצג. במידה שאחד הילדים ניחש נכונה את הפריט – הוא מקבל אותו כמתנת פרס.

דיוקן אישי
כל משתתף מקבל רבע בריסטול (עדיף להשתמש בבריסטול לבן ולחתוך כמה בריסטולים לארבעה רבעים כך שכל ילד יקבל רבע בריסטול). כל ילד מצייר את תווי פניו. הילד שצייר תווי פנים הדומים ביותר לפניו – הוא הזוכה.

פתחו את המתנה
לעטוף חפץ מצחיק (ולא יקר…) ב4-7 עטיפות נייר עיתון, או נייר אחר לפי בחירתך. כל המשתתפים יושבים במעגל. לצלילי המנגינה מועברת המתנה מילד לילד בכיוון השעון. על האחראי להפעלת המנגינה ולהפסקתה לדאוג שלכל אחד תינתן ההזדמנות להוריד מעטפת אחת לפחות מן המתנה.  ניתן לשחק את המשחק בשני אופנים. כאשר המנגינה נפסקת (לאחר כ10-20שניות):

  1. הילד שהמתנה נמצאת בידו פותח את כל עטיפות המתנה.
  2. לילד המחזיק את המתנה ניתנות 15 שניות לפתוח כמה שיותר שכבות נייר העוטפות את המתנה. הילד שהמתנה ללא העטיפה מצויה בידיו – מקבל את המתנה כפרס! (המתנה יכולה להיות גם קשורה בנושא המסיבה).

מעיר לעיר
המשתתפים יושבים במעגל. המנהיג נוקב בשם עיר, לדוגמא: "רומא", על הילד היושב לצידו לנקוב בשם עיר המתחילה באות האחרונה של העיר שהשמיע המנהיג "אמסטרדם" וכו'. אם לאחר 3 שניות מזמן השמעת שם העיר, הילד לא משמיע דבר – הוא מוצא מן המשחק.

קולנוע
המשתתפים יושבים במעגל. המנהיג יוצא מחוץ לחדר. המשתתפים מחליטים יחד על שם של סרט (עדיף שיהיה מסובך. במשחקי נושא אפשר לנקוב בשם סרט המתאים לנושא המסיבה למשל: צבי הנינג'ה בנושא בעלי חיים וכו'). המנהיג חוזר לחדר ושואל את אחד הילדים: "איך בילית בסוף השבוע" הילד מספר לו סיפור שבו הוא משלב מילה אחת משם הסרט. המנהיג עובר מילד לילד וממשיך בניחוש. אם ניחש את שם הסרט נכון – הוא ניצח.

במה אתם עוסקים?
לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות שוות. לכל אחת מהקבוצות לבחור ראש קבוצה. כל קבוצה בוחרת לה מקום שישמש כ"בית הקבוצה". הקבוצה שנבחרת להתחיל את המשחק מסתודדת ב"בית הקבוצה" ומחליטה על המקצוע שתציג (רשימת מקצועות לדוגמא תמצאו בסוף תיאור המשחק). בחדר אחר (או במקום אחר בחצר הבית) עומדות שתי הקבוצות זו מול זו ומתחילות את המשחק במשפטים הבאים:
קבוצה 1: "הנה אנחנו מגיעים"
קבוצה 2: "מהיכן אתם מגיעים?"
קבוצה 1: "מחיפה"
קבוצה 2: "במה אתם עוסקים?"
קבוצה מספר 1 עושה מופע פנטומימה של המקצוע הנבחר ועל קבוצה 2 לנחש את המקצוע. קבוצה 2 שואלת שאלות וראש הקבוצה מספר 2 עונה בתשובות של "כן" ו"לא" ובתשובות כמו: "מתקרב, מתחמם, חם מאוד וכו', או לחילופין "מתקרר, קר, קר מאוד וכו'". אם קבוצה 2 ניחשה את המקצוע על הקבוצה לתפוס את ילדי קבוצה מספר 1, לפני שיחזרו לבית קבוצתם. אם כל הקבוצה חזרה ל"בית" מבלי שאף אחד נתפס – הקבוצה ניצחה והיא זוכה להתחיל את המשחק פעם נוספת. אם נתפסו ילדים מקבוצה 1, אזי קבוצה 2 היא זו המתחילה את המשחק הבא.
מקצועות לדוגמא: צייר, טייס, רוחץ כלים, עובד במוסך, שחקן כדורסל, שופט, תופרת, רקדנית, זמר, נגר, שוטר, טבח ועוד…

רכבת עליזה
זהו משחק אהוב על ילדים ומבוגרים כאחד. להכין מראש מספר כרטיסים כמספר המשתתפים במשחק. על כל כרטיס רשומה משימה והמקבל אותה חייב לבצעה. הכרטיסים מוכנסים למעטפה הניתנת לאחד הילדים. הילד שולף את הכרטיס מהמעטפה ועליו לבצע את המשימה הרשומה, משימות לדוגמא:

  1. לשיר שיר.
  2. אמור לילד היושב לידך: "איזה אוזניים נפלאות יש לך!".
  3. צייר סוס, כשעינך מכוסות.
  4. אמור "גנן גידל דגן בגן" 10 פעמים.
  5. אתה פרפר. הראה לנו כיצד עף פרפר.
  6. אתה ציפור, הראה לנו כיצד אתה בונה קן.
  7. אתה ציפור, הראה לנו כיצד אתה מאכיל את גוזליך.
  8. אתה תרנגול, הראה לנו מה אתה עושה בבוקר.
  9. שים שלוש סוכריות בפה – אכול אותם.
  10. קבל פרס!

משחק הזיכרון
להניח כ-10-15 חפצים קטנים על מגש (צעצועים, ממתקים או חפצים הקשורים בנושא המסיבה). לכסות את המגש בפיסת בד. להניח את המגש במרכז המעגל ולהסיר את פיסת הבד למשך דקה אחת. על כל משתתף לומר שם של חפץ שראה. אסור לחזור על חפץ שנאמר. אם הילד שגה או חזר על חפץ שנאמר – הוא מוצא מן המשחק.  בשלב הבא של המשחק, נלקח המגש לחדר אחר. חלק או כל המרכיבים מוחלפים באחרים. ושוב המשחק מתחיל עם הקבוצה שנשארה.
גיוון: על כל ילד לרשום על פיסת נייר את החפצים שהוא זוכר. הילד שרשימתו זהה, או הקרובה ביותר לרשימה המקורית , הוא הילד הזוכה

עוגת ההפתעות
אפשר לנצל את חלוקת עוגת יום ההולדת או להשתמש בכל עוגה אחרת שתחפצו. חותכים את העוגה לפרוסות, כמספר המשתתפים. על כל פרוסה נועצים קיסם שאליו מודבקת פיסת נייר (מעין דגל). על פיסת הנייר כתוב מספר. המארח מכריז על משמעות כל מספר. לדוגמא:
מספר 1 – ישיר שיר.
מספר 2 – ידקלם שיר/דקלום
מספר 3 – ירקוד
מספר 4 – יבצע פנטומימה
המשתתף לא מורשה לאכול את פרוסת העוגה – אלא לאחר שיבצע את המשימה…

נחש!
אחד מהמשתתפים יוצא מחוץ לחדר. הקבוצה מחליטה יחד על מילה שעליו לנחש (במסיבות נושא אפשר לבחור מילה השייכת לנושא המסיבה).  המשתתף חוזר אל החדר ושואל את המשתתפים שאלות שיעזרו לו לגלות את המילה שנבחרה. על המשתתפים לענות לו רק ב"כן" או "לא". על המנחש לנסח שאלות שאפשר יהיה לענות עליהם בקלות ב"כן" ו"לא". לדוגמא:
האם זאת חיה?
האם זה רהיט?
האם יש לזה ריח?
המנחש שנעזר במספר הילדים הקטן ביותר כדי להגיע לתשובה הנכונה – הוא המנצח.

קופסת ההפתעות 
לשים קופסה מקושטת ומהודרת שהיא תלויה מן התקרה או נמצאת במקום גבוה כלשהו. בקופסא לשים פרס שאותו יש לנחש (עדיף לשים כמה פרסים במקרה שיהיה יותר מזוכה אחד).  על השולחן להניח פיסות נייר ועפרונות. על הקיר תלוי פוסטר הקורא למשתתפים לנחש מה מסתתר בקופסא. כל ילד כותב את הניחוש שלו ושם את הפתק בתוך קופסה המיועדת לכך. הילדים אינם מורשים לגעת או להסתכל פנימה לתוך קופסת ההפתעה. המשחק עשוי להמשך כ30-40 דקות. חבר השופטים (היודע מראש מה נמצא בקופסה…) פותח את פיסות הנייר. מי שניחש נכון, או שהניחוש שלו היה הקרוב ביותר למציאות – זוכה בפרס שבקופסא. אם ישנם כמה זוכים, הפרסים מחולקים בניהם.

לא לעניין
המנהיג שואל את אחד המשתתפים שאלה. על הנשאל להשיב באופן שאינו שייך כלל לשאלה שנשאלה. המנהיג יכול לשאול, לדוגמא: "האם אתה אוהב מסיבות יום הולדת?" והנשאל ישיב: "הלכתי אתמול לסרט" הילד שמשיב לשאלה זו "כן", או "לא", או "אני לא יודע" – יוצא מן המשחק. המשחק מתנהל בקצב מהיר, אם הנשאל לא עונה לשאלה בספירה עד 3 – הוא יוצא מן המשחק. על השואל לשאול ילד אחד מקסימום 3 שאלות. השואל מנסה לבלבל את הנשאל, לדוגמא: "האם אתה נהנה במסיבה?", הנשאל: "הלכתי אתמול לסרט". השואל: "לסרט?" והנשאל עונה: "כן" – כך הוא נפסל ויוצא מן המשחק.

כן ולא – בבולגרית…
המשתתפים יושבים במעגל. המנחה אומר לקבוצה: "אתם יודעים שישנם תנועות גוף שהם בינלאומיים, כמו למשל חיוך וצחוק. אבל יש תנועות גוף שיש להם משמעות שונה בעמים שונים. קחו למשל את תנועת הראש מצד לצד. ברוב המדינות היא נחשבת לתנועה המסמלת "לא" אבל בבולגריה לדוגמא תנועת הראש מצד לצד מסמל דווקא "כן"! שהבולגרים רוצים לומר "לא" הם מניעים את הראש מעלה ומטה (מה שאצלנו נחשב ל"כן"…). כעת אני רוצה לשאול אתכם שאלות בעברית ואתם תענו לי ב…בולגרית". שאלות לדוגמא: "האם שתית הבוקר?",  "האם אתה אוהב לרקוד?", "האם את מכיר את שם הילד היושב לימינך?" וכו'.

שריקה או שתיים
המשתתפים עומדים בשורה. המנהיג שורק שריקה אחת במשרוקית – כאשר נשמעת שריקה אחת על המשתתפים להרים ולהוריד במהירות את יד ימין. כאשר המנהיג משמיע שתי שריקות – אסור למשתתפים לנוע כלל. מי ששוגה – יוצא מן המשחק.

מחיאות כפיים
המשתתפים עומדים במעגל כאשר המרחק ביניהם הוא ברוחב פרישת שתי הידיים לצדדים. המנהיג נמצא בתוך המעגל. על המנהיג לספור (1, 2, 3, וכו') כאשר הוא מגיע למספר המסתיים בספרה 5 או המתחלק ב-5 על שאר המשתתפים למחוא כפיים.  המנהיג מנסה לבלבל את הקבוצה כשהוא עצמו מוחה כפיים בספרות הלא-מתאימות.  לחזור על המשחק מספר פעמים. המשחק יכול להיות מסובך יותר לביצוע או בוחרים יותר ממספר אחד (3,4 וכו').

אף, אף, אף, פה
המשתתפים מסתדרים במעגל. המנהיג נמצא בתוך המעגל. המנהיג אומר: "אף, אף, אף, פה" תוך כדי שהוא מצביע 3 פעמים על אפו ופעם אחת על כל איבר אחר בגופו, מלבד הפה. על המשתתפים לחקות אותו חוץ מהתנועה השגויה. הילד השוגה – יוצא מן המשחק והילד המרוכז ביותר זוכה.

משחק הצללים
לכסות קיר אחד בסדין לבן. להושיב את אחד המשתתפים שפניו מול הסדין הלבן (המנחש). ליד הקיר שממול להציב מנורה ולהניח למשתתפים לעבור בין המנורה לבין גבו של המנחש. על היושב לנחש לאיזה ילד שייך הצל (אסור לו להסתובב לאחור). המשתתפים מנסים לעוות את הצל ולשנותו כך שאי אפשר יהיה לזהותם. הילד שמצליחים לזהות אותו על פי הצל יושב בכיסא והופך למנחש.

נחשו את הפרס
המנחה מכריז על מילה מסוימת (יכולה להיות שם החוגג את יום ההולדת, במקרה של מסיבת נושא שם הקשור לנושא המסיבה, או פריט הקשור ליום ההולדת ועוד). ליד המנחה מונחת קופסה או שקית אטומה עם הפרסים בתוכה. ניקח לדוגמא את המילה "דנה".  המנחה שואל: "הפרס הראשון מתחיל באות ד" על המשתתפים לנחש את הפרס (דלי, דובשנית וכו'). "הפרס השני מתחיל באות נ" (נר, נרקיס, ועוד). וכו'. ניחוש הפרסים הוא לעיתים משימה קשה, המנחה יכול לעזור ברמזים כמו "אכיל" "אינו אכיל" וכו'.

הדביקו את הזנב לאחורי החמור
על בריסטול גדול לצייר את החלק האחורי של חמור/סוס (או כל חיה או חפץ השייכים לנושא המסיבה). לתלות את הציור על הקיר (בגובה המתאים לגובה המשתתפים) או לשים אותו על השולחן. על בריסטול נפרד לצייר את הזנב החסר (או כל חלק חסר אחר שתבחר) ולגזור. המשתתפים מכסים את עיניהם. על כל משתתף בתורו לחבר את זנב החמור לחמור. הילד שהצליח להדביק את הזנב למקומו, או שהיה הקרוב ביותר לעשות זאת – הוא הזוכה.

משחק הזיכרון
המשתתפים יושבים במעגל. הילד שנבחר להיות ראשון פותח במילים: "ביום ההולדת היום חילקו במבה", הילד היושב לידו מצטט את דבריו ומוסיף מאכל/ממתק/חטיף נוסף שהגישו ביום ההולדת. לדוגמא: "ביום ההולדת היום חילקו במבה וסוכרייה על מקל" וכו' כל ילד מוסיף מילה ומצטט את המשפט הקודם. מי שמתבלבל – מוצא מן המשחק. מי שנשאר עד סוף המשחק – מנצח.

2 אמת 1 שקר
המשתתפים יושבים במעגל. אחד הילדים פותח ב-3 משפטים, כאשר 2 מהם הם אמת ואחד הוא שקר. על המשתתפים לנחש איזה משפט הוא משפט שקר.  המשתתפים מסמנים באצבעותיהם מהו משפט השקר: אצבע אחת (משפט ראשון), שתי אצבעות (משפט שני) או שלוש (משפט שלישי).

מה היה אילו…
משחק זה מנצל את אהבת הילדים לשאלות ותשובות בסגנון "מה היה קורה לו…".
להלן כמה רעיונות: (אפשר להתאימם לנושא המסיבה או לחבר אחרים כיד הדמיון והטעם האישי…)
"מה היה קורה אילו היית מלך/מלכה בארץ מסוימת. איך היית משתמש בכוח שנתן בידך?"
"אם יכולת להיות אלוף, באיזה נושא או תחום היית רוצה אליפות?"
"אילו יכולת לגור בכל מקום בעולם, איזה מקום היית מעדיף ולמה?"
"תאר את חופשת החלומות שלך. עם מי היית רוצה לצאת לחופשה? היכן היית רוצה לבקר?"
"אילו היית נשאר על אי בודד ויכולת לאכול רק סוג אחד של מזון, איזה מזון היית מעדיף?"
"אם ספיידרמן ואיש העכביש היו נלחמים, מי היה מנצח ומדוע?"
"אם יכולת להמציא חג חדש, איזה חג זה היה ואיך היית חוגג אותו?"  וכו' וכו'.

שמות מפורסמים
משחק שרשרת זה מבוסס על קשר של אותיות בין אנשים מפורסמים. הילד הראשון לוקח שם של אדם מפורסם, לדוגמה: שמעון פרס. על הילד שאחריו לנקוב בשם של מפורסם (בתחום הפוליטי/בידור/ספורט) ששמו הפרטי מתחיל באותה אות בה מתחיל שם משפחתו של המפורסם הקודם, בדוגמא שלפנינו האות פ (פרס). הילד השני עונה: פנינה רוזנבלום.. וכו' הילד שאחריו צריך לנקוב בשם מפורסם ששמו הפרטי מתחיל ב-ר וכו'.

מילים בחרוזים
לקחת כ-20 פיסות נייר ולכתוב על כל פיסה מילה. לקפל היטב את פיסות הנייר. לשים את כל פיסות הנייר בכובע או בקערה. אחד הילדים לוקח את פיסת הנייר, פותח וקורא את המילה הרשומה. על כל אחד מהילדים המשתתפים לציין מילה המתחרזת עם המילה שהושמעה.  אם אחד הילדים "נתקע" ללא מילה הוא יכול להמציא אחת. הסיבוב נגמר כאשר אחד הילדים לא עונה כלל, או עונה במילה שאינה מתחרזת.

מספרים
למשחק זה דרוש ידע בחיבור וחילוק. המשתתפים מתחילים בספירה … 1,2,3 כאשר מגיעים למספר שכולל את הספרה 5 או מתחלק ב-5 אומרים "מו".  אם אחד הילדים לא אמר את ה"מו" במקום שנדרש, מתחילים את כל המשחק מהתחלה.
לילדים גדולים יותר אפשר להקשות את המשחק ולומר "מו" במספר שמתחלק ב-7 או כולל את הספרה 7.  כדי לאתגר יותר את המשחק אפשר לומר "בו" על כל ספרה המתחלקת ב-3 או כוללת 3 ו"מו" על כל ספרה המתחלקת ב-7 או כוללת 7.

שירו שיר
להכין מראש רשימה של מילים סתמיות או כאלה הקשורים לנושא המסיבה (שמש, ירוק, עננים, עץ וכו'). לחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות של 3-4 ילדים. כאשר קוראים במילה כלשהי, על הילדים בקבוצה לציין שיר שהמילה מופיעה כחלק משם השיר, או מהשיר כולו. על הקבוצה להשמיע חלק קטן מן השיר.  הקבוצה שמצאה את המספר הגבוה ביותר של שירים לסך המילים שהוקראו – היא הקבוצה המנצחת.

משחק האותיות
להתחיל בנושא הקשור לנושא המסיבה, או לחלופין, בכל נושא אחר שתבחר. לדוגמא: "הלכתי היום למכולת וקניתי חלב". על הילדים לפרט, כל אחד בתורו, אילו עוד מוצרים במכולת מתחילים באות ח (לדוגמא: חומוס, חלבה, חרדל ועוד). וכו'.

כדור קטן כדור גדול
למשחק זה דרושים 2 כדורים, כדור אחד קטן ואחד גדול. המשתתפים יושבים במעגל ומתחילים להעביר ביניהם את הכדור הקטן.  כאשר הכדור הקטן מגיע בערך לאמצע המעגל מתחילים להעביר את הכדור הגדול יותר המטרה היא שהכדור הגדול ייפגש עם הכדור הקטן. הכדור הקטן יכול לנוע בכיוון המעגל בלבד. הכדור הגדול יכול לשנות כיוונים ולנסות ל"תפוס" את הכדור הקטן. אם הכדור הקטן נופל מידיו של אחד הילדים – הוא יוצא מן המשחק. אם אחד הילדים אוחז בכדור הקטן כאשר הוא נפגש עם הכדור הגדול – גם הוא יוצא מן המשחק. האחרון שנשאר – הוא המנצח.

אדמה, רוח, מים ואש
המשתתפים יושבים במעגל. במרכז המעגל נמצא המנהיג. המנהיג פונה לאחד המשתתפים ואומר אדמה/רוח/אוויר או אש, לספור מ-1 עד 10 ולחכות לתשובת הילד. אם נאמר אדמה – על הילד לנקוב בשם בעל חיים על האדמה עד גמר הספירה, אם נאמר רוח – על הילד לנקוב בשם ציפור, אם נאמר מים – על הילד לנקוב בשם בעל חיים החי במים, אם נאמר אש – על הילד לא לענות דבר. במהלך המשחק אין לחזור פעמיים על שם בעל חיים. ילד ששוגה מקבל נקודה אחת. בצבירת 3 נקודות הילד יוצא מן המשחק.  המשחק נמשך עד לילד המנצח.

חידון קבוצתי
משחק זה מתאים לכל נושא שתבחרו בו כנושא המסיבה.
לחבר שאלות שונות לגבי נושא המסיבה (או כל נושא אחר שתבחרו). לכתוב את השאלות בצד אחד של הדף ואת התשובות, בכתב יד קטן, בצידו האחורי. לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות. אחת הקבוצות שואלת שאלה את הקבוצה השנייה – אם הקבוצה השנייה ענתה תשובה נכונה, השאלה הבאה עוברת אליה. אם הקבוצה שגתה הקבוצה הראשונה ממשיכה בשאלה הבאה וכו'. לרשום את מספר התשובות הנכונות בכל קבוצה. הקבוצה שלה המספר הגבוה ביותר של תשובות נכונות – היא הקבוצה הזוכה.