משחקי קסמים ומכשפות


משחק המכשפה
החומרים: ענף לכל ילד, גיר
המשחק: כל משתתף במשחק מקבל ענף קטן. המשתתפים בוחרים להם "מכשפה". המשתתף המשחק את המכשפה חייב להיות זריז ומהיר תגובה…  בתחילה מסמנת המכשפה בגיר את החלק בו נמצא המחנה שלה. כל שאר המשתתפים נמצאים מחוץ למחנה ואסור להם להתקרב אליו.  המכשפה יוצאת מן המחנה ואומרת: "המכשפה יוצאת לטיול". ורודפת אחרי שאר המשתתפים כשהיא מכה בהם בענף. מי שנפגע מן הענף הופך להיות "בן" המכשפה ויחד הם רצים לתוך המחנה. שוב המכשפה יוצאת מן המחנה וקוראת: "המכשפה יוצאת לטיול" אלא שכעת היא אוחזת בענף של הבן ויחד הם רודפים אחר שאר המשתתפים. רק המכשפה יכולה לחבוט בענף, הבן יכול לסייע אך לא לחבוט בענף. וכך "שבויים" חדשים הופכים להיות ילדי המכשפה. הם אוחזים אחד בשני בענף, ויוצרים שרשרת. כאשר מישהו נתפס, השרשרת נפתחת והילד מתחבר אליה בענף, ויחד הם רצים למחנה, בעוד שאר המשתתפים רודפים אחריהם.  אם השרשרת מתפרקת או המכשפה שוכחת להגיד "המכשפה יוצאת לטיול!" על ילדי המכשפה להציל את עצמם ולרוץ למחנה.  השחקן אשר תוקף את ילדי המכשפה לא בזמן הנכון, הופך להיות בנה של המכשפה. המשחק מסתיים כאשר כל הקבוצה הופכת להיות ילדי המכשפה, או שלפחות 5 ילדים בקבוצה הופכים לילדיה.

ניחוש המכשפה
החומרים: קערה עמוקה ואטומה, חצאי קליפות אגוז (כמספר הילדים המשתתפים – פחות אחד), צבע ירוק וכחול (או כל 2 צבעים אחרים שתבחרו), נייר, עיפרון/עט, כובע מכשפה.

המשחק:  המשתתפים יושבים במעגל. במרכז המעגל מונחת הקערה שבתוכה נמצאים חצאי קליפות האגוזים כשהם צבועים בירוק ובכחול. אחד המשתתפים נבחר להיות ה"מכשפה" וחובש את כובע המכשפה.  הילדים לוקחים מתוך הקערה חצי אגוז, כל אחד בתורו, כשהם מסתירים אותו. על ה"מכשפה" לנחש באיזה צבע צבועה הקליפה שביד כל ילד. אחרי שניחש כל ילד חושף את צבע קליפת האגוז שבידיו. אחד המבוגרים, או ילד אחר, כותב על דף נייר את מספר הניחושים הנכונים.  המשחק מסתיים כאשר כל אחד מהמשתתפים שיחק בתפקיד ה"מכשפה". הילד שמספר ניחושיו הנכונים היה הגבוה ביותר – הוא המנצח.

שיקוי המכשפה
החומרים: קשיות, קרטון ביצוע (או בריסטול), קערה. לפני המסיבה יש לגזור מקרטון הביצוע 10עיגולים בקוטר של כ-5 סנטימטרים. על העיגולים יש לצייר או לכתוב (תלוי בגילאי הילדים): רוחות רפאים, גולגולות, שיקויים וכו'.

המשחק: להניח את העיגולים הגזורים בצד הקערה. כל ילד, בתורו, מנסה בעזרת הקשית (יצירת וואקום) להרים את העיגולים ולהכניסם לקערת התבשיל של ה"מכשפה". מבוגר, או אחד הילדים, מודד את הזמן שנדרש לכל ילד להכניס את כל 10 העיגולים לקערת התבשיל. מי שמצליח לעשות זאת בזמן הקצר ביותר – הוא המנצח.

ריקוד המטאטא
החומרים: מטאטא

המשחק: כל המשתתפים יושבים במעגל. כל משתתף מקבל מספר. במרכז עומד ילד שידו מונחת על מטאטא הפוך. על הילד לקרוא למספר כלשהו תוך כדי שהוא מסיר את ידו מן המטאטא. על הילד שמספרו הוקרא לרוץ ולתפוס את המטאטא, לפני שייפול ארצה, אם הילד מצליח – הוא תופס את מקומו של הילד הקודם במרכז המעגל. אסור לילד במרכז המעגל לאחוז במטאטא או להפעיל עליו כוח.

חפשו את אוצר סוכריות הקסם
החומרים: צנצנת/בקבוק שקוף, סוכריות ג'לי במגוון צבעים וצורות.

המשחק: לאתר 6-5 מקומות מסתור, בבית או בחצר, כאשר מקום המסתור האחרון הוא המקום בו יונח האוצר. לאחר מכן לכתוב על גבי פתקים רמזים סודיים המובילים למציאת האוצר. לדוגמא: אפשר לכתוב את הרמז משמאל לימין כך שאפשר יהיה לפענח את הכתוב רק כאשר מציבים את הפתק מול מראה. הפתק השני נמצא מתחת לעציץ הגדול בפתח הבית והוא מוביל לתיבת הדואר.. שם מחכה פתק נוסף שהפעם כתוב בטוש בצבע לבן על נייר לבן… כדי לקרוא את הכתוב יש לקשקש עליו בעפרון. לרמזים הבאים אפשר להשתמש במספרים במקום אותיות, בהשלמת אותיות חסרות במילה ועוד כיד הדמיון ובהתאם לרמת המשתתפים. לאחר שהאוצר נמצא הסוכריות מחולקות לכל המשתתפים, או שהזוכה לוקח את כל הסוכריות בצנצנת לעצמו…

הקוסם החשדן
החומרים: מטפחת לקשירת העיניים, חפצים שונים השייכים לנושא קסמים (מגבעת, שרביט, גביע, חפיסת קלפים, ועוד).

המשחק: כל המשתתפים יושבים במעגל. אחד מהילדים נבחר להיות ה"קוסם החשדן". ה"קוסם" יושב במרכז המעגל כשעיניו מכוסות. מתחת לכסא ה"קוסם" נמצאים החפצים שהוא שומר עליהם מכל משמר. כל המשתתפים הם "גנבים" הזוממים לגנוב את אחד החפצים. תפקידו של ה"קוסם" הוא להיות קשוב למי שנמצא סביבו ולנסות לגעת בו בידיו או ברגליו. אם ה"קוסם" אכן נגע באחד ה"גנבים", אותו "גנב" הופך להיות "הקוסם החשדן". אם ה"גנב" הצליח לחמוק מידי ה"קוסם", אזי ילד אחר מן הקבוצה מנסה "לגנוב" את אחד מחפציו של ה"קוסם".

קליעה ל"כובע"
החומרים: כובע קסמים, חפיסת קלפים.

המשחק: כל המשתתפים יושבים במעגל. כל ילד מקבל מספר זהה של קלפים (כמספר הזריקות שעליו לבצע). כובע הקסמים מונח הפוך במרכז המעגל במרחק זריקה סביר מהילדים (תלוי בגילאים, הגדולים יזרקו למרחק גדול יותר). כל ילד בתורו מנסה ל"קלוע" עם הקלף לתוך כובע הקסמים, מספר הזריקות כמספר הקלפים שבידיו. מי שהצליח לזרוק לכובע את מספר הקלפים הגבוה ביותר – הוא המנצח.

בניין קלפים
החומרים: חפיסת קלפים

המשחק: כל המשתתפים יושבים במעגל, על הרצפה, או סביב לשולחן. כל ילד מקבל חפיסת קלפים. אחד הילדים, או אחד המבוגרים, מודד את הזמן. על הילדים לבנות במשך 3 דקות מגדל קלפים. מי שבונה את המגדל הגבוה ביותר בפרק הזמן הזה – הוא המנצח.

הילדים "הנעלמים"
חומרים: גלילי נייר טואלט

המשחק: המשתתפים מתחלקים לקבוצות (קבוצה יכולה להכיל מ-2 ועד 4 ילדים). אחד הילדים נבחר להיות ה"ילד הנעלם". בהינתן האות על הילדים בכל קבוצה ל"עטוף" את ה"ילד הנעלם" שנבחר לאותה קבוצה. הקבוצה שמצליחה לסיים ראשונה ל"עטוף" לגמרי את ה"ילד הנעלם" – היא הקבוצה המנצחת.

מטאטא רודף
חומרים: מטאטא

המשחק: אחד הילדים נבחר להיות ה"מטאטא הרודף". שהאות ניתן לתחילת המשחק על ה"מטאטא הרודף" לנסות ולגעת בילדים בקצה המטאטא.  אם נגע המטאטא באחד הילדים הוא מצטרף לקבוצתו של ה"מטאטא הרודף" – עליו לתפוס ילדים תוך כדי צעקות "המטאטא הרודף". כאשר כולם עוברים לקבוצתו של ה"מטאטא הרודף" האחרון שנשאר או עובר הוא המנצח.

סיפורי קסם
החומרים: סיפור על קסמים/כשפים שהמילה כישוף או קסם (או כל מילת נרדפת שתבחרו) חוזרת בו פעמים רבות, שקית אטומה (עדיף שקית בד/קטיפה) ובה עטופים תכשיטים זולים מפלסטיק.

המשחק: הקבוצה יושבת במעגל. המספר מקריא את הסיפור שהמילה קסם או כישוף  מופיעה בו. תוך כדי השמעת הסיפור שקית התכשיטים מועברת בין הילדים במעגל. כאשר מושמעת המילה קסם/כישוף וכו', על הילד שבידיו נמצאת השקית לשלוף מתוכה את התכשיט העטוף שעובר לידיו.

מצוד הקסמים
החומרים:  פתקים עליהם כתוב הצופן (ראה בהמשך), פריטים השייכים לעולם הקוסמים (כובע קוסם, שרביט, ארנבות קטנות, מטפחות ועוד).

המשחק: להניח את הפריטים בתיבה ולהסתירה היטב באחד המקומות החבויים בבית או בחצר. לחלק למשתתפים פתקים הכתובים בצורת צופן ובהם רמזים למציאת הפריטים, לדוגמא: לכתוב את הרמז בכתב ראי (כך שיוכלו לפענח אותו רק בעזרת ההשתקפות מן המראה), לכתוב בצבע לבן כך שאפשר יהיה לגלות את הכתוב רק על ידי צביעת המשפטים בצבע כלשהו.  דרגת הקושי של הרמזים תלויה כמובן בגילם של המשתתפים אפשר להשתמש בחרוזים, חידות, "מצא את המילה המסתתרת" וכו'.
במידה ששניים או יותר מהילדים מצאו את התיבה בו-זמנית, עליהם יהיה לנחש כמה פריטים נמצאים בתיבה (זכור, לספור את הפריטים בעצמך לפני תחילת המשחק…).

השליכו את טבעת הקסם
החומרים: קרטון, טושים, צבעים, 5 בקבוק פלסטיק (2 ליטר), מים/חול.

לצייר על הקרטון עיגול ברדיוס של כ-15 סנטימטרים. על אותו עיגול לצייר עיגול נוסף שהרדיוס שלו קטן ב-5 סנטימטרים מן העיגול הקודם (רדיוס של 10 סנטימטרים). קשת את הטבעת שהתקבלה בצבעים בולטים לעין. סמן את כל הבקבוקים במספרים הבאים: 10, 20, 30, 40 ו-50.
המשחק: למלא את הבקבוקים במים/חול (כדי לתת להם יציבות) ולהעמיד אותם בשורה, במרחק של כ-30 סנטימטרים אחד מהשני. כל ילד בתורו, עומד במרחק של כ2-4 מטרים (בהתאם לגילאי הילדים) ומנסה להשחיל את הטבעת על צוואר הבקבוק, הניקוד ניתן לילדים על פי המספרים הרשומים על כל אחד מהבקבוקים.