פעילות יום הולדת לקטנטנים


☺משחקי חברה כלליים המתאימים למסיבה רגילה ומסיבה סביב נושא
חלק מהמשחקים המפורטים בהמשך מוכרים וידועים היטב לרבים מאיתנו. המשחקים מתאימים לכל מסיבה, בין שהיא מסיבה סביב נושא ובין שהיא מסיבה רגילה. חלק גדול ממשחקי החברה המפורטים ניתן ליישם במסיבות נושא באמצעות התאמת הפרסים, החפצים, סוגי השאלות ועוד.

☺כמה משחקים מומלץ לשחק במסיבה?
התשובה תלויה בגיל המשתתפים וברמת הריכוז והפעילות שלהם. במסיבות של הקטנים יותר מספיקים 3-2 משחקים.


כיסאות מוזיקליים
החומרים:
כיסאות, מוזיקה
המשחק: המשחק הישן והאהוב.  לשים כיסאות בשורה כך שאחד פונה קדימה והשני לאחור. מספר הכיסאות צריך להיות קטן באחד ממספר המשתתפים במשחק. המשתתפים הולכים סביב לכיסאות לקול צלילי המוסיקה. כאשר המנגינה נפסקת – עליהם להתיישב על כיסא פנוי. האחד שלא מצא לו כיסא – יוצא מן המשחק ואיתו מוצא הכיסא.  בסוף המשחק נשארים 2 משתתפים וכיסא אחד – המשתתף שמצליח לשבת בכיסא הפנוי – הוא הזוכה.

 

נחשו מה בקופסה
החומרים:  
כ-10 קופסאות (בגודל קופסת נעליים או דומה). לגזור פתח במכסה הקופסה, כזה שניתן להעביר דרכו יד של ילד. לסמן את הקופסאות במספרים כך שניתן יהיה לזהות כל קופסה. בכל קופסא לשים חפצים שונים (לדוגמא: מחקים, עפרונות, צעצועים קטנים, גולות וכו'). כיסוי לעיניים.
המשחק: המשתתפים במשחק מכסים את עיניהם ומכניסים את היד לקופסא. עליהם לנחש מה נמצא בקופסא.

 

איפה הכדור?
החומרים:
כדור פינג-פונג או טניס, שולחן, כיסוי  לעיניים.
המשחק:
לשים את הכדור בקצה השולחן. אחד המשתתפים עומד כשגבו לשולחן ועיניו מכוסות. בהישמע האות הילד פוסע 5 צעדים קדימה, מסתובב 3 פעמים, חוזר 5 צעדים קדימה ומנסה לחבוט בכדור.

 

לתפוס צעצוע
החומרים: צעצועים שונים, מוזיקה
המשחק:
לשים מספר צעצועים במרוכז במרכז החדר. המשתתפים צועדים במעגל, סביב לצעצועים, לקול צלילי המוסיקה.  כאשר המנגינה נפסקת יש לקחת צעצוע. מי שאינו לוקח צעצוע – יוצא מן המשחק. מספר הצעצועים במרכז המעגל הולך וקטן. המנצח הוא זה שנשאר עד תום המשחק.

 

לשבת ולרקוד
המשחק:
לקול צלילי המוסיקה על המשתתפים לרקוד, לקפץ, לרוץ (כל אחד לפי רצונו). כאשר המנגינה נפסקת על כולם להתיישב על הרצפה.  האחרון שמתיישב מוצא מן המשחק.

 

משחק באולינג
החומרים:
לגזור עיגולים קטנים מקרטון שבמרכזם חור, כך שבקבוקי שתייה גדולים יכולים לעבור דרכם בקלות. לקחת שלושה בקבוקי שתייה גדולים. לקשט את העיגולים ואת בקבוקי השתייה (אפשר לשלב זאת כפעילות יצירתית במהלך המסיבה).
המשחק: להניח את שלושת הבקבוקים על הרצפה ולסמן בגיר או בנייר דבק לבן את מסלול הזריקה. כל ילד מקבל 3 עיגולים שעליו להשחיל על הבקבוקים. הילד שמצליח להשחיל מספר רב יותר של עיגולים – הוא הזוכה.

 

פסל מוזיקלי
המשחק:
על כל המשתתפים לרוץ לצלילי המוזיקה. כאשר המנגינה נפסקת על הילדים לעמוד כפסלים, ללא תנועה, עד שהמנגינה מושמעת שוב.  מי שזז עם הפסקת המנגינה – מוצא מן המשחק. האחרון שנשאר במשחק – הוא המנצח.

 

להעביר את החבילה
החומרים:
חבילה מלאה בממתקים וחטיפים ועטופה במספר רב של ניירות, מוזיקה.
המשחק: הילדים מעבירים ביניהם את החבילה לצלילי המנגינה. כאשר המנגינה נפסקת הילד שאצלו נמצאת החבילה מסיר ממנה את שכבת העטיפה העליונה. חוזרים על אותו תהליך מספר פעמים (וודאו שתהיינה מספיק עטיפות…) עד הילד האחרון הפותח את החבילה וזוכה בממתקים. מומלץ להכניס ממתקים והפתעות קטנות גם בין העטיפות כדי למנוע בכי ואכזבות…

 

רמזור הפעילות
המשחק:
לבחור סוגים שונים של פעילות: ריקוד, ניתור, ריצה, הליכה, קפיצה וכו'. תוך כדי הפעילות לקרוא: אדום, ירוק וצהוב. אדום – על הילדים להפסיק את הפעילות. צהוב – על הילדים להמשיך בפעילות אבל באיטיות. ירוק – על הילדים להגביר את קצב הפעילות.

 

להריח ולנחש
החומרים: שקית (אטומה) וסגורה (אפשר להדק שקית נייר במהדק סיכות) שבתוכה חפצים או דברי מאכל בעלי ריח חזק (חשוב שהילדים יכירו את הפריטים, לדוגמא: קפה, שוקולד, בצל, נקניק ועוד).
המשחק:
המשתתפים יושבים במעגל. השקית מועברת מיד ליד ועל הילדים לנחש אילו פריטים בשקית. מי שמנחש את מספר הפריטים הרב ביותר – הוא הזוכה.

 

משחק הפינייאטה
החומרים:
לתלות שקית (או מיכל אחר קל לפתיחה) מתחת לתקרה. למלא את השקית ממתקים ו/או הפתעות קטנות), מקלות (באורך של מטר בערך).
המשחק: המשחק דורש מרחב והשגחת מבוגר. על המשתתפים להכות את השקית במקלות, לגרום לה להיפתח וליהנות מן הממתקים וההפתעות המתפרצים ממנה.
ניתן לקחת שקית נייר ולקשט אותה, להכניס לתוכה את התכולה וחוט לתלייה ולהדביק את חלקה העליון. אפשר גם לנפח בלון ולשים בתוכו הפתעות.

 

בלונים באוויר
החומרים:
בלונים
המשחק: הילדים מסתדרים בשורה. יש להעביר את הבלון בין הילדים כך שיישאר באוויר כל הזמן.  תוך כדי העברת הבלון הילדים שרים שיר ידוע כלשהו. המשימה היא להחזיק את הבלון באוויר למשך כל זמן השיר המושר (או השיר המושמע, לפי בחירתכם).

 

להשלים את החסר
החומרים:
תמונות של בעלי חיים מוכרים בירחונים ועיתונים ישנים, או לחילופין, לצייר את בעלי החיים בעצמכם.
המשחק: לגזור את התמונות לשני חלקים. הילדים יבחרו את התמונה ואנו נעזור להם במציאת החלק החסר.

 

יוצרים צעצוע
החומרים:
חפצים שונים בבית שניתן להשתמש בהם ליצירת צעצועים ומשחקים, לדוגמא: קרטוני חלב ריקים, גלילי נייר טואלט ריקים, קרטונים ריקים של דגני בוקר, קופסאות נעליים ריקות ועוד. לקישוטים: נייר טישיו/טואלט רך במגוון צבעים, דבק וצבעים.
המשחק: כל ילד יקשט את החפצים על פי דמיונו. אפשר להשתמש בצלחות נייר בגדלים שונים להרכבת גלגלים וכו'.

 

יוצרים שמיים ועננים
החומרים: קרטוני ביצוע או בריסטולים בצבעים כחול ולבן.
המשחק: לעזור לילדים לגזור את הבריסטולים לצורות של עננים. מומלץ לצאת לחצר ולראות כמה עננים לבנים ו/או אפורים יש בשמיים, לחזור לחדר ולנסות ל"יצור" שמיים דומים. עם גמר הציור ניתן לחרר בחלקו העליון שני חורים ולהעביר ביניהם חוט לתלייה. מתנה יפה להביא הביתה ממסיבת יום ההולדת!

 

אופים עוגיות
החומרים: בצק קנוי, או מתכון להכנת בצק הנמצא באתר, חלמון ביצה (או יותר, תלוי במספר הילדים), כפיות וסכיני פלסטיק/צורות חיתוך מפלסטיק לעוגיות. לכסות את השולחן במפת פלסטיק.
האפייה: לחלק לכל ילד עיגול בצק קטן. הילד ישתמש בסכין, כפית או צורות מפלסטיק ליצירת הצורה שהם חפצים בה. יש למרוח את הבצק בחלבון ביצה מעורבב בכפית מים ולשים בתנור בחום בינוני עד שהעוגיות מזהיבות. לאחר האפייה לחלק את העוגיות לילדים. אפשר להוסיף מעט ריבה או ממרח שוקולד ולתת לילדים למרוח מעט על כל עוגייה… בתיאבון!

 

דגל הקבוצה
החומרים: קרטון ביצוע/בריסטול, צבעים, דבק, נייר עיתון ו/או ניירות טישיו, 2 מקלות מטאטא/מגב/אחר.
המשחק: הילדים יושבים סביב לשולחן (אם מספר המשתתפים הוא גבוה, לחלק אותם לשתי קבוצות) ומקשטים יחד את הדגל המשותף לקבוצה. כאשר הציור הושלם יש להדביקו למקל כך שיתקבל דגל. הקבוצה צועדת בשורה כאשר נושא הדגל צועד בראש. נושא הדגל יכול להורות לצועדים מאחוריו ללכת לאט, מהר, לקפוץ וכו'. על כל ילד בקבוצה להיות נושא הדגל פעם אחת במשך המשחק…

 

משחק הפסלים
המשחק:
המשתתפים רצים לכל כיוון. אחד הילדים שנבחר למנהיג משמיע את הקריאה "פסל" – על הילדים להישאר בתנוחה האחרונה שביצעו ולא לזוז. ילד שזז או צוחק – יוצא מן המשחק.  בסוף המשחק נשאר הילד האחרון – והוא הזוכה.
הערה: ניתן לגוון את המשחק בקריאה "פסל של מכונית" או "פסל של חיה" וכו'. מומלץ שכל ילד במשחק יהיה המנהיג לפחות פעם אחת…

 

קוף אחרי בן אדם…
המשחק:
המשתתפים מסתדרים במעגל. אחד הילדים הוא המנהיג. על כל הילדים במעגל לחקות את מעשיו של המנהיג. לדוגמא: הליכה מהירה, ללכת כמו פילים, ג'ירפות, כלבים וכו'. אפשר גם לשים חפצים שונים בדרך שעליהם יש לטפס או אותם יש לעקוף וכו'.

 

לעמוד על רגל אחת...
המשחק:
כל המשתתפים מסתדרים במעגל. כולם מרימים רגל אחת ומנסים להישאר עליה זמן רב ככל האפשר. להסביר לילדים כי כאשר הם מרגישים צורך לייצב את עצמם, הם יכולים להישען על הילד שלצידם. הילד שמצליח להישאר על רגל אחת זמן רב ככל האפשר – הוא הילד המנצח.

 

משחק באולינג
החומרים: כדור בגודל בינוני, כ-10בקבוקי שתייה מפלסטיק (בגודל של ליטר) המלאים עד למחציתם במים (עדיף לערבב את המים בצבעי מאכל שונים כך שכל בקבוק יקבל צבע שונה).
המשחק: להעמיד את הבקבוקים כחיילי באולינג במרחק של 3-2 מטרים מקו ההתחלה. כל ילד בתורו מגלגל את הכדור ומנסה להפיל כמה שיותר בקבוקים (שים לב, אם הבקבוקים כבדים מידי לילדים, ניתן לרוקן מהם עוד מים או לרוקן אותם לגמרי).

 

התמונה הגדולה שלי!
החומרים: בריסטול/נייר לבן ארוך מאוד  (בגובהו הממוצע של ילד בגיל 3-1 שנים), עיפרון, צבעים, ניירות טישיו, פיסות בד ישנות, חוטי צמר, כפתורים.
המשחק: הילד שוכב על גבו על גבי הנייר. בעיפרון, להעתיק את גופו של הילד לנייר בעודו שוכב ולרשום על הציור את שם הילד. לאחר מכן ממלא הילד את הפרטים החסרים: עיניים (צבע?), שיער (צבע?), התספורת (פזור, קוקיות וכו') –הילד/ה יכול/ה להשתמש בחוטי הצמר ליצירת השיער,  איזה צבעי בגדים הילד אוהב? האם יש צעצוע שהילד אוהב לשאת איתו וכו'. כך ירכיב כל ילד את הדיוקן האישי שלו. מומלץ שהמבוגרים יעברו בין הילדים ויעזרו להם.

 

הכנת עפיפונים
החומרים: לכל משתתף שני מקלות כאשר אחד מהם גדול פי שניים מהשני (יש לשים את שני המקלות בצורת X ולקשור אותם היטב), גיליון נייר, חוט, צבעים, ניירות טישיו, דבק, חוט ארוך.
המשחק: כל משתתף מקבל את שני המקלות הקשורים וגיליון נייר. גיליון הנייר צריך להיות גדול מספיק לכיסוי שני המקלות. כל ילד מקשט את הנייר לפי דמיונו באמצעות צבעים והדבקת ניירות טישיו. יש להדביק את הנייר על שני המקלונים.  לחרר שני חורים קנים במרכז העפיפון ולהשחיל דרכם את החוט, לוודא שהחוט ארוך מספיק כדי לאפשר לעפיפון להתרומם… אם בחוץ נושבת רוח אפשר לנסות להעיף את העפיפונים בחצר.

 

המראה ואני
המשחק:
לחלק את המשתתפים לזוגות. אחד מבני הזוג הוא המנהיג והשני משמש כמראה, עליו לחקות את דברי המנהיג , דוגמא:יד אחת למעלה (המנהיג מרים יד אחת למעלה)
שתי ידיים למעלה (המנהיג מרים שתי ידיים למעלה)
רגל אחת למעלה (המנהיג מרים רגל אחת למעלה)
שתי רגליים (המנהיג רוקד ריקוד קל)
ראש מתנועע (המנהיג מניע את ראשו מצד לצד)
שכב לישון! (המנהיג שוכב על הרצפה…)
לאחר המשחק ה"מראה" הופכת ל"מנהיג" וה"מנהיג" ל"מראה".

 

חיות וקולות
המשחק:
להושיב את המשתתפים ולומר להם שאת/ה עומד לקרוא בשמות  בעלי חיים שונים. הילד שאליו את/ה פונה אמור להשמיע את הקול האופייני של בעל החיים במשפט, לדוגמא: "הייתי מאוד רוצה שיהיה לי כלב משלי" למשמע המילה כלב על הילד להשמיעה קולות נביחת כלב.  הילד משמיע את הקולות רק כאשר האצבע מופנית אליו. במידה שהילדים אכן משתפים פעולה, ניתן להקשות מעט ולהוסיף גם מילים בעלות צליל משלהן, לדוגמא: מכונת כביסה, מכונית, צופר, גיטרה ועוד.

 

פיזור קשיות
החומרים
: להכין כמות מספקת (בהתאם למספר המשתתפים) של קשיות חתוכות לחצאים או רבעים ולפזר אותם במרכז החדר. שקית לכל ילד.
המשחק: כל ילד מקבל שקית ועליו לאסוף כמה שיותר קשיות ולהכניסן לשקית. כאשר כל הקשיות נלקחו כל ילד סופר (בעזרת מבוגר אם יש צורך) את מספר הקשיות שאסף. הילד שאסף את הכמות הגדולה ביותר – מנצח.

 

הדובון המתחבא
החומרים: 
דובון (או כל צעצוע מוכר אחר בהישג יד).
המשחק:
להחביא את הדובון באחד מחדרי הבית (או במקום כלשהו בחצר).  בהינתן האות, הילדים מחפשים את הדובון בעוד המבוגרים עוזרים להם ברמזים כמו "חם, חם מאוד, קר וכו'. הילד שמוצא את הדובון ראשון הוא זה שמחביא אותו שוב למשחק הבא.